Hoppa till innehåll

Reduce, reuse, recycle för hållbar content marketing

Malin Sjöman

Reduce, reuse, recycle – att minska förbrukningen och istället återanvända och återvinna – har länge varit ledorden för ett mer hållbart konsumentbeteende. Sen vi var små har de flesta av oss lärt oss att vi genom att konsumera smartare och återvinna mer kan hjälpas åt att spara resurser och minska påverkan på den värld vi lever i. Lika relevanta kan de tre R:n faktiskt vara i vårt content marketing-arbete. Genom att lära oss att fokusera våra satsningar, återanvända det content vi tar fram och återvinna vår berättelse lägger vi grunden för ett långsiktigt hållbart content-arbete.

Reduce – att välja. Och välja bort.

Content marketing är roligt. Och möjligheterna för hur vi kan väcka intresse, inspirera, utbilda, bygga förtroende och vinna nya kunder är närmast oändliga. Men om vi startar upp vårt content marketing-arbete utan en plan och tydlig inriktning är risken stor att initiativet inte blir långvarigt. Börjar vi blogga, twittra, podda och skriva artiklar utan prioritering och fokus riskerar arbetet att svälla över alla gränser och snart bli ohållbart. Resultatet blir en utmattad och desillusionerad content-fabrik med små chanser till framgång. Ett ostrukturerat arbete får antagligen rätt begränsad effekt.

Reduce – det handlar om att hitta fokus. Att välja och att välja bort.

På content marketing-språk handlar därför Reduce om att vi behöver hitta vårt fokus. Att välja väg och, minst lika viktig och ofta betydligt svårare, att välja bort sånt vi inte ska göra. Här finns tre viktiga verktyg till vår hjälp:

Med hjälp av personas definierar och förtydligar vi vår målgrupp för att kunna fokusera på de vi ska kommunicera med. Arbetet med personas som fiktiva typpersoner hjälper oss förstå vår målgrupp och skräddarsy kommunikationen efter deras behov och förväntningar. Genom att bygga en berättelse och utveckla content som vänder sig direkt till olika personas som individer blir vi mer konkreta och relevanta i vår content marketing.

>> Ladda ner gratis ebok om hur du fram personas av kött och blod.

Ett annat sätt att fokusera arbetet är att arbeta med teman. Temat blir den röda tråd som håller ihop berättelsen och vårt redaktionella arbete över tiden. Den sträcker sig från insikten om kundens utmaningar till vår lösning och de fördelar lösningen erbjuder. När vi håller fast vid den röda tråden och fokuserar arbetet med att skapa content blir det lättare att involvera fler. Lika viktiga är teman för att få effekt på marknaden. Om vi en dag pratar om det ena, nästa dag om något helt annat blir det svårt att följa vem vi är och vad vi har att säga.

Det tredje verktyget för att fokusera arbetet är den redaktionella kalendern. Genom att löpande planera vilket material som ska tas fram, för och av vem och i vilka kanaler det ska delas, blir det tydligt vad som gäller just nu. Och risken att satsningarna fladdrar iväg för vinden minskar.

>> Ladda ner eboken om hur du styr upp det redaktionella arbetet och får med kollegorna

Reuse – att använda ditt content i fler kanaler

Det är först när ditt content verkligen når fram till dina mottagare som det får sitt värde. Då räcker det inte att samla tankarna på företagets egen sajt. Du behöver också arbeta aktivt med att göra materialet tillgängligt i de kanaler och på de plattformar där dina potentiella kunder kan tänkas leta.

Reuse handlar om att återanvända det content du tagit fram i så många kanaler som är möjligt för att få ut det mesta möjliga av din investering. Ett kundcase, en video eller en guide kan bli en del av ett nyhets- eller inspirationsbrev, underlag till ett blogginlägg, delas som en post på sociala medier och ingå i ett lead nurturing-flöde eller marketing automation-kampanj. Tänk också på att samma material kan vara värdefullt i direktsäljarnas arbete som ett mer personligt utskick, som uppföljning av en telemarketingaktivitet eller som ett mervärde för kundtjänst att dela med sig i kontakten med en befintlig kund.

Reuse – maximera din investering genom att återanvända ditt content i fler kanaler.

Återanvänder du det material du skapar på rätt sätt blir det snart tydligt hur content marketing är en investering, inte en kostnad.

Recycle – att paketera om berättelsen och nå fler

Du som arbetat med content marketing ett tag har nog insett att det lyckligtvis finns näst intill oändligt många möjligheter för hur du kan paketera en berättelse. Inte heller behöver du välja det ena sättet framför det andra. Snarare finns det mycket att vinna på att återvinna en bra berättelse och paketera om den i nytt format, så kallad content recycling.

I genomsnitt krävs det 10 interaktioner mellan ditt B2B-företag och en ny potentiell kund innan det blir en affär. Med återvinning kan vi återkomma till och upprepa vårt budskap utan att vi upprepar oss själva. Att paketera om en berättelse är också ett bra sätt att förlänga livslängden på ditt content. Ett nyhetsbrev brukar tappar sin attraktionskraft efter 48 timmar. En bra bloggpost peakar oftast inom en vecka. Genom att paketera om berättelsen kan den leva vidare i nya format. Eftersom olika personer föredrar olika typer av content kan recycling dessutom hjälpa dig att öka räckvidden på ditt content. När du kommunicerar din berättelse med hjälp av flera olika medier, text, bild, video och röst, ökar chansen att verkligen nå fram med det du vill berätta.

Med recycling återvinner du en bra berättelse i nya format.

– – –

Hur jobbar du smart med content marketing? Ge gärna dina bästa tips i en kommentar! Vill du ha hjälp med att jobba hållbart med content marketing är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Crescando. Vi hjälper B2B-företag bygga relationer, varumärken och affärer med riktad marknadsföring.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration