Så hittar du din inspiration – Content marketing #3
Malin Sjöman
Så har du bestämt dig för att börja arbeta med content marketing. Du och ditt företag ska dela med er av kunskap och inspiration för att bygga förtroende, relationer och få nya affärer. Du har järnkoll på dina kundsegment, vet hur dina kunder köper och förstår vilka utmaningar de ställs inför längs vägen. Då är det bara att kavla upp ärmarna och börja producera redaktionellt innehåll!
Eller känns det inte riktigt så enkelt? Kanske är steget från idé och strategi till praktisk plan och exekvering betydligt svårare i verkligheten. Eller kanske kommer du igång och författar dina första blogginlägg och publicerar dina tre första poddar i rasande fart men sen tar det stopp. Hur du än tänker finns inte en enda konstruktiv, informativ eller kreativ idé i sikte. Arbetar du med kunskapsbaserad marknadsföring är risken stor att du förr eller senare råkar ut för att idéerna sinar.
När idétorkan slår till är det dags att uppsöka nya vattenhål. Här följer sex tips på var du kan hitta ny inspiration.
-
- Om du inte redan engagerat företagets egna experter i content marketing-arbetet gör det nu! I B2B-företag har normalt många medarbetare i olika roller direkt kundkontakt och värdefulla insikter. Intervjua företagets säljare om vilka frågor som brukar dyka upp i första kundmötet. Fråga de som arbetar med tekniskt säljstöd vad de ser som sina viktigaste trendspaningar. Prata med företagets produktchefer för att förstå deras idéer kring produktutveckling och paketering. Glöm inte att prata med företagets ledning för att förstå vilka strategiska frågeställningar de möter i sin dialog med marknaden.
-
- Intervjua företagets kunder. Det finns många skäl att använda sig av sina befintliga kunder i marknadsföringen och många sätt att att göra det på. Kundcase är ett självklart inslag i de flesta faser av content marketing-arbetet. Diskussionen men en engagerad kund inspirerar också gärna till nya frågeställningar att titta närmare på och lyfta fram.
-
- På samma sätt som du fokuserar på att möta dina kunders behov, lägger de i sin tur kraft och energi på att möta sina kunders. Känner du dina kunders kunder har du möjligheten att bidra med reflektioner som hjälper dina kunder förbättra sina affärer. Pratar du med kundens kund, låter dem komma till tals och lyfter fram deras tankar i ditt material kan du räkna med att din egen målgrupp lyssnar.
-
- Jobbar ditt företag med externa partners i utvecklingsarbetet eller i försäljningen? Partners ser ofta en annan bild av samma bransch än den du och ditt företag ser, en bild som kan komplettera er egen och inspirera till nya tankar. Samarbetspartners kan både sätta de frågeställningar du och dina kunder funderar kring i ett nytt sammanhang och bidra med nya infallsvinklar på problemlösning och affärsutveckling.
-
- Följ branschdebatten i press och sociala medier och glöm inte hålla koll på konkurrenterna. Kanske hittar du en inspirerande tråd som du känner ännu inte nystats upp på ett tillfredsställande sätt eller en frågeställning som just ditt företag kan bemöta och ge ett inspirerande svar till. Finns det ämnen som är värda att zooma in på för att titta på de underliggande trenderna? Eller områden som kan zoomas ut från för att att sätta diskussionen i ett större perspektiv?
-
- I många branscher spelar också analytiker en stor roll för hur kartan ritas, vilka ämnen som diskuteras och för hur förtroenden etableras. Ta avstamp i branschanalytikernas utspel för att göra en egen reflektion som bygger förtroende. Se till att du har bra grepp om vilka trender som dominerar branschanalysen just nu och att du och ditt företag har en egen bild av hur de påverkar marknaden. Kanske har det släppts en rapport som bekräftar er vision för framtiden, kanske visar studien på en helt annan bild av verkligheten och är därför värd en reflektion och kommentar.
När intet är nytt under solen kan det kännas som en utmaning att löpande erbjuda nyskapande och originellt content. Om vi i stället använder de tankar som redan tänkts som en plattform för våra egna reflektioner finns det många källor vi kan hämta inspiration från. Jag hoppas du har fått inspiration om hur du kan hitta nya idéer från punkterna ovan. Och har du själv fler tankar och inspirationskällor för din content marketing: tveka inte att höra av dig.
—–
Blogginlägget är det tredje av fem i en serie om content marketing för B2B-företag. De övriga inläggen hittar du här:
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.