Hoppa till innehåll

Utnyttjar du potentialen i din B2B-blogg?

Susanne Hägvall

Bloggen har en central plats i B2B-marknadsföringen. Det är en egenägd kanal, en plats där du under friare former kan öppna upp för personliga reflektioner och bjuda in dina läsare att reflektera och bidra med egna kommentarer. B2B-bloggen spelar också en viktig roll i arbetet med driva trafik till din webbplats, generera leads och stärka företags kunskapsledarskap, thougt leadership. I Kaposts undersökning från tidigare i höstas anser 37 procent av marknadsförarna att bloggen är den mest värdefulla formen av content marketing.

Blogging is growing up!

Efter ett antal trevande år börjar fler och fler B2B-företag lära sig att utnyttja potentialen i sin blogg. Från att tidigare främst varit en kanal för företagsnyheter, som att Stina börjar som IT-chef, att företaget flyttar till nya lokaler eller att ännu en produktlansering är på gång, har bloggen utvecklats till en värdefull kanal för B2B-företag att dela kunskap och inspiration som hjälper kunden att köpa. De senaste åren har det också hänt något med hur vi ser på själva bloggandet. Orbit Media uttrycker det på ett bra sätt i sin undersökning om de senaste bloggtrenderna: ”Blogging is growing up!” En tydlig trend är att vi blir mer och mer professionella i vårt sätt att blogga. Vi lägger till exempel ner mer tid per inlägg, skriver fler och längre inlägg, mer regelbundet och tar oftare hjälp med redigering. Undersökningen är gjord i USA, men vi kan även här se ett ökat fokus på bloggen som content marketing-kanal.

Så ökar du värdet av din B2B-blogg

Att nå framgång med en B2B-blogg kräver inte bara engagemang och tålamod utan också en tydlig målsättning: Vilken roll ska bloggen spela för ditt företag? För vem och i vilket syfte ska vi blogga? Ska ni ha en eller fler bloggar beroende på målgrupp? Vem ska bidra med inlägg? Hur planerar vi och följer upp arbetet? Genom att låta bloggstrategin blir en integrerad och naturlig del av marknadsföringsmixen ökar du chanserna att nå potentialen med din B2B-blogg.

Hjälp kunden att köpa och bygg företagets thought leadership

  • Utgå från målgrupp och teman för att prioritera rätt innehåll och rätt tonalitet, lika viktigt i bloggen som i all form av content marketing. Skapa inlägg som är av intresse för olika kundgrupper och personas.
  • Arbeta målmedvetet med kategorier och taggar som underlättar för läsarna att hitta relaterad information som hjälper dem att köpa. Då ökar också förutsättningarna för att även äldre inlägg med relevant och inspirerande innehåll hittas.
  • Variera inläggen så att de möter olika faser i köpprocessen. Från utbildande, reflekterande innehåll som befäster behov av förändring , till inspirerande, utbildande inlägg som synliggör lösningar och affärsmöjligheter som hjälper kunden i början av sitt informationssökande. Men tänk också på att även ”köpklara” kunder är ute och söker. Här behövs mer produktorienterat innehåll, för att befästa att det just ditt företag har att erbjuda är det bästa valet för kunden.
  • En målmedveten och kontinuerlig kunskapsdelning på bloggen bidrar till att både bygga företagets kunskapsledarskap och ge en bild av vad kunderna kan förvänta sig av ett samarbete med er.

Paketera, variera och kvalitetssäkra

  • Ett blogginlägg består vanligtvis av en artikel, en bild, ofta någon form av lista eller illustration. Se till att ha ett enhetligt bildspråk och tone-of-voice så att återkommande läsare känner igen sig och bloggen lever upp till deras förväntningar. En blogg är sällan bättre än sitt senaste blogginlägg. Variera dig gärna, men välj en nivå som passar era kunder – och håll den.
  • Med en inbäddad video i blogginlägget kan du tydliggöra, visualisera eller förstärka det du vill berätta. Det kan till exempel på handla om en instruktionsfilm eller en kundberättelse som även lagts upp på YouTube.
  • Detsamma kan du göra med en presentation som du delat på företagets Slideshare-konto. Skriv till exempel ett blogginlägg som ett referat från det senaste frukostmötet, med en länk till ppt-presentationen som visades.
  • En infograf eller modell kan också stärka upp och förtydliga budskapet i ditt blogginlägg.
  • Genom att länka till andra externa källor kan du verifiera fakta som förstärker ditt budskap. Det ökar värdet, samtidigt som du kan nå en bredare spridning.

Tänk sök och driv trafik till webben

  • Idag är det få som skriver in en webbadress och landar på förstasidan på ditt företags webbsite. Istället är det en levande blogg som i hög grad driver webbtrafiken.
  • Den största sökmotorn Google lägger ner ett stort arbete på att möta sökbehov med så relevanta och heltäckande svar som möjligt. Hur du skriver blogginlägget är viktigt, eftersom rätt rubrikval, relevanta och återkommande ordval i texten och tydliga beskrivningar ökar sökbarheten. Sätt dig in i hur dina kunder söker, snarare än att fokusera på att få till en snitsig copyformulering.
  • Pusha för och dela länken till blogginläggen i sociala media. På så bidrar du till att driva trafik till företagets site. En förutsättning är då förstås att bloggen är en del av siten, vilket i sig är en viktig aspekt för att kunna dra mesta möjliga nytta av bloggen i din marknadsföring. Tänk också på att välja rätt kanaler att dela i. Det finns inget egenvärde i att vara överallt, fokusera hellre på ett fåtal kanaler där just din målgrupp finns.

Uppmuntra till aktivitet och generera leads

  • B2B-företag som bloggar genererar 67 procent fler leads än de som inte bloggar, men att bara driva nya besökare till webbsidan genererar inte automatiskt nya leads. För att kunna ”bygga listan” behöver vi veta vem det är som läser vår blogg och besöker siten.
  • Gör det möjligt att prenumerera på bloggen så att du fånga upp besökarnas emailadress. Då kan du börja en kommunicera personligen via mail. Det blir även möjligt att följa besökarnas aktiviteter och vårda den nyvunna relationen tills det är läge att ta en närmare kontakt.
  • Att uppmuntra läsarna att lämna egna kommentarer är ett annat sätt att fånga nya leads. Dels i kommentarsfält, dels genom göra det möjligt att ta en direktkontakt med den som har skrivit inlägget. Det öppnar för en personlig dialog och inger förtroende.
  • Du kan också lägga in länkar till nedladdningsbara dokument, eller öppna upp för någon annan form av call-to-action. Det kan till exempel vara möjlighet till fördjupning i form av ett whitepaper eller en anmälan till ett frukostseminarium kopplat till innehållet i blogginlägget.

Vilken roll spelar bloggen på ditt företag? Vad har ni för mål och hur integrerar ni bloggen i det övriga marknadsföringsarbetet?
Kommentera gärna eller hör gärna av dig direkt till mig om du vill.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration