Hoppa till innehåll

9 tips när du tar steget ut i sociala medier B2B

Malin Sjöman

> Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Kraften i sociala medier är att fler av företagets medarbetare kan delta i dialogen med företagets omvärld. Tillsammans kan du och dina kollegor kommunicera både bredare och djupare än med traditionell marknadsföring. Och det är ju till syvende och sist summan av alla medarbetares kunskap och erfarenheter som bygger företagets varumärke.

Som del av content marketing och innehållsarbetet är dessutom delningar i sociala medier en ovärderlig insats. Extra högt slår det om den som varit med och skapat materialet även delar det, oavsett om det är egna experter, kunder eller andra externa parter som intervjuats.

Är du ovan vid att ta en aktiv roll i sociala medier kan det vara svårt att komma igång. Här följer 9 tips som hjälper dig att komma igång och börja dela!

1. Uppdatera dig på företagets budskap

Kom ihåg att du på plattformar som LinkedIn, där man ser din professionella profil, också ses som en representant för din arbetsgivare även då du kommunicerar om annat än företaget. Se därför till att du är uppdaterad på företagets övergripande marknadsbudskap och hur ni vill uppfattas av marknaden. Syftet med sociala medier är att var och en ska få chans att bidra med sin unika kunskap, erfarenheter och kompetens men samtidigt visa upp en enad front.

I de flesta organisationer är det idag marknadsavdelningen som leder strategiarbetet och ansvarar för den övergripande planen av vad som ska lyftas lite extra vid en viss tidpunkt. Håll dig uppdaterad på vad som är aktuellt just här och nu.

2. Var en individ och var dig själv

Samtidigt som du bör hålla dig inom företagets ramar när du kommunicerar om din arbetsplats vinner du på att lägga med din personliga flair och bidra med din specifika kunskap i inlägg i sociala medier. Det är du som ingår i andras nätverk, inte företaget.

I B2B sammanhang finns det ingen orsak att gömma sin identitet. Det är snarare den som bygger relationer och säljer. Var tydlig med vem du är och vad du står för. Ge aldrig anonyma kommentarer eller försök på annat sätt dölja din riktiga identitet. Det du inte tycker är värt att säga i ditt eget namn är antagligen inte värt att säga alls.

3. Var relevant

Det bästa sättet att få respekt och bygga långsiktiga relationer är att bidra med innehåll och synpunkter som känns relevanta i sammanhanget. De flesta av oss är intresserade av åsikter och tankar från andra människor med liknande yrkesbakgrund eller intresseområde. Använd det till att marknadsföra din kunskap om sådant som är relevant för dig.

Det är ofta bättre att inte vara överdrivet säljande eller pushig kring dina egna produkter utan fokusera på att sälja genom din kompetens och ditt engagemang. Sälja ditt erbjudande kan du göra när du har etablerat en relation.

4. Lyssna först och tala sen

Sociala mediers styrka är chansen till interaktion och dialog. Bete dig i sociala medier som du gör i verkliga livet, på en konferens, mässa eller på en privat middag: lyssna, prata och visa respekt för andra. Om du får en fråga: svara! Om du får en reflektion på din egen: ta det som en inbjudan till dialog.

Att själv ställa frågor är ett bra sätt att få andra att öppna sig och för dig att lära dig mer om hur andra tänker och vad som rör sig runtomkring – i sociala medier precis som i verkliga livet.

5. Säga sanningen och inget annat…

Sociala medier är transparenta. Det du säger kan spridas snabbt och brett, också bortom din egen kontroll. Dessutom finns det du säger digitalt kvar ”för evigt”. Var därför konsekvent och som i alla affärsrelationer- var ärlig och håll dig till sanningen.

6. …men inte nödvändigtvis hela sanningen

Att tala sanning betyder inte att du behöver berätta allt du vet och framför allt inte dela företagshemligheter eller strategisk information. Grundregeln är att inte säga någonting i sociala medier som du inte kan tänka dig att berätta i ett öppet rum inför en konkurrent. Räkna med att de finns därute och att de kommer höra vad du säger.

7. Lyft din ståndpunkt istället för att nedvärdera andra

Se sociala medier som en digital version av socialt, professionellt umgänge. Säg inte sådant som kan uppfattas som direkt offensivt eller som riskerar att såra någon annan. Se till att du uttrycker dina synpunkter på ett konstruktivt sätt som lyfter fram varför just din ståndpunkt är bättre, snarare än varför andra har fel.

Läs också gärna igen det du skrivit en extra gång innan du trycker på ”sänd” för att undvika missförstånd. Om du inte är helt säker på att det du tänkt ”posta” är begripligt eller rätt att berätta: fråga en kollega. Oftast tänker två hjärnor tillsammans bättre än en på egen hand!

8. Ta reda på vem som hanterar kritik

Det är närmast oundvikligt att du som person eller ditt företag förr eller senare får kritik i sociala medier. Det kan vara en missnöjd kund eller någon som inte håller god ton. Ta upp frågan med marknadsavdelningen eller den avdelning som ansvarar för kundrelationer i företaget hur detta ska hanteras. Red ut i förväg hur du och dina kollegor ska agera om ni träffar på någon vilja bråka eller behöver avsluta en diskussion som spårat ur. De företag som kan hantera kritik snyggt har mycket att vinna.

9. Våga och kasta dig ut

Har du läst punkterna ovan och känner att det lättaste kanske trots allt är att hålla dig borta helt från sociala medier? Gör inte det! Att engagera sig i sociala medier är roligt, viktigt och en fantastisk möjlighet att lära sig något nytt och skaffa nya kontakter. Så ta klivet – och Lycka Till!

—–

Det här blogginlägget publicerades första gången våren 2013. Nu har vi uppdaterat det baserat på de senaste årens utveckling och insikter.

Vi på Crescando är proffs på B2B-marknadsföring och kommunikation. Vi håller bland annat många workshops där vi coachar och peppar medarbetare på olika företag att vässa till sin LinkedIn-profil och att blir mer aktiva i sociala medier. Vill du och ditt företag ha hjälp att sätta strategin för hur ni ska kommunicera i sociala medier – eller bara vässa till er närvaro är du varmt välkommen att höra av dig!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration