Hoppa till innehåll

Därför är LinkedIn B2B-marknadsförarens bästa vän

Wilhelm von Sydow

  Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!
LinkedIn – världens i särklass största sociala plattform för professionellt nätverkande – har idag närmare 600 miljoner användare. För B2B-marknadsförare har plattformen, särskilt på senare år, kommit att bli ett ovärderligt verktyg i det dagliga arbetet. Men varför? Här tar vi en närmare titt på vad som gör LinkedIn så effektivt i marknadsarbetet, B2B.

LinkedIn hjälper dig driva trafik till din B2B-sajt

Enligt Content Marketing Institute använder idag 97 % av alla B2B-marknadsförare LinkedIn som en del i content marketing-arbetet. Orsaken – det är även här alla de beslutsfattare vi vill nå rör sig. Enligt LinkedIns egen statistik har plattformen över 600 miljoner användare, varav nästan 70 miljoner har en beslutsfattande roll och omkring 11 miljoner på ledningsnivå.

Men synligheten är inte allt. Vi vill ju, med vårt content, locka till handling och det första steget är att förflytta läsaren från LinkedIn till företagssajten. Att bara posta kluriga funderingar, glada tillrop, gillamarkeringar och aktuella spaningar på LinkedIn kan visserligen vara ett sätt att bygga personliga varumärken, men just sådana insatser är svåra att mäta och vi vet därför väldigt lite om vad det gör för faktisk nytta.

Att istället länka innehåll till företagssajten genom inlägg på LinkedIn har däremot visat sig vara ett mycket effektivt sätt att driva trafik. Hela 46 % av all ”social trafik” som genereras till B2B-sajter och företagsbloggar utgår idag från LinkedIn.

Kostnadseffektiv marknadsföring – utnyttja interna resurser

Vi som arbetar med marknadsföring vet att LinkedIn erbjuder möjlighet att ge vårt content en rejäl skjuts genom sponsrade inlägg, något man både kan och bör dra nytta av i marknadsföringsarbetet. Men man får samtidigt inte glömma att LinkedIn i grund och botten är gratis att använda och erbjuder stora möjligheter att nå ut till potentiella kunder på kostnadseffektiva sätt.

Du kan exempelvis dra nytta av hela personalstyrkan inom din organisation för att stärka dina insatser. När en av dina kollegor delar ditt inlägg på LinkedIn ökar den organiska räckvidden och gör att du kommer att synas i andra användares flöden. Ju fler som engagerar sig, desto större genomslag får det.

Ju fler som engagerar sig, desto större genomslag får det.

Medarbetare är för övrigt en riktigt bra källa till innehåll. Det är de som sitter på såväl branschkunskap som insyn i din egen organisation och som vet vad dina kunder behöver. Ändå är de ofta en outnyttjad källa till starkt content. Om de engagerar sig på LinkedIn och hjälper till att bidrar genom egna inlägg eller kommenterar på och delar det innehåll som din organisation sprider, finns fantastiska möjligheter att få nya infallsvinklar på redan slagkraftigt innehåll.

Om dina medarbetare dessutom optimerar sina LinkedIn-profiler kan de blir goda online-representanter för ditt företag. Optimerade profiler, både i fråga om företagets egen profil och medarbetarprofiler, kan boosta synligheten bland sökresultat – både inom LinkedIn-plattformen och på webben i stort.

LinkedIn är 277 % mer effektivt för leads-generering

LinkedIn för att generera leads B2B

LinkedIn är även en utmärkt källa till att hitta nya leads. Hubspot rapporterar att LinkedIn är 277 % mer effektivt för leads-generering än Facebook och Twitter. Därför är det kanske heller inte helt oväntat att 80 % av alla ”sociala” leads för B2B-företag kommer från just LinkedIn.

Utöver Sales Navigator – LinkedIns egen social selling- och prospekteringsplattform – och att driva trafik till relevanta sajter genom spännande content, erbjuder LinkedIn mer personliga och relationsgrundade sätt att identifiera leads. Kunder och prospektiva kunder ”avslöjar” nämligen mycket om sig själva och de behov de står inför i sociala medier.

Många ställer exempelvis frågor eller delar sina behov i gruppforum för aktörer inom din bransch. Se därför till att bygga ditt nätverk och delta i LinkedIn-grupper relevanta för din verksamhet. Ett annat sätt att identifiera leads är att vara uppmärksam på delningar av content som relaterar till din bransch och vad för content – ditt och andras – som får gillamarkeringar från vem.

Att svara på frågor på LinkedIn som relaterar till det du gör blir ett sätt att uppvisa domänkunskap och bygga förtroende. Kan du dessutom ge ett svar där din produkt eller tjänst löser kundens problem är det inte helt ovanligt att kunden själv initierar kontakt.


Vill du veta mer om hur du kan arbeta med LinkedIn som verktyg för din B2B-marknadsföring? Eller vill du ha hjälp att komma igång? Tveka inte att kontakta oss!

 
 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration