Hoppa till innehåll

Marknadsföring B2B – in-house eller byrå: del 1

Wilhelm von Sydow

Huruvida du som marknadschef ska arbeta in-house eller anlita byrå för din marknadsföring B2B har länge varit ett ämne för diskussion. Men är det verkligen en fråga om antingen eller? I vår första bloggpost om valet mellan in-house och byråsamarbete diskuterar vi drivkrafterna till att många chefer väljer att ta in hjälp utifrån.  

Drivkrafter för att välja byrå för marknadsföring B2B

Vi träffar ofta företag där marknadsavdelningen är liten och enbart består av en marknadschef och kanske en marknadskoordinator eller marknadsprojektledare. För sådana verksamheter är behovet av hjälp utifrån många gånger uppenbart. Det är helt enkelt inte rimligt att med begränsade resurser skriva slagkraftigt content, aktivera det, bygga köpresor och marketing automation-flöden, utveckla företagswebben och serva säljarna med vasst säljstödsmaterial samtidigt som man råddar event och mässor. Då blir samarbeten det självklara valet där byrån fungerar som en förlängd arm. I dessa fall blir kravställningen av byrån man väljer en viktig del att ha i åtanke.

Andra företag har en större marknadsavdelning och fler resurser på plats. Här bygger marknadschefen sitt eget team med blandade kompetenser för exempelvis digitala kanaler, content-produktion och design. För sådana verksamheter finns ett antal drivkrafter till att ta hjälp utifrån – trots att det finns en bred kompetens internt:

Marknadsföring B2B – arbete i tider av förändring

Större förändringar, oavsett vilka det gäller, är ofta svåra att hantera internt; alla är redan så vana vid det de redan gör och har svårt att snabbt växla perspektiv. Det kan handla om en satsning på ett nytt affärsområde som inte bearbetats förut. Kanske har företaget, som tidigare i högre grad satsat på sälj och evenemang, gjort ett aktivt val att nu satsa mer på digital marknadsföring B2B? Det kan även handla om en bolagssammanslagning där två varumärken ska föras samman. På sådana transformationsresor finns det ofta ett värde i att ta in en extern part som coachar, stöttar och underlättar arbetet genom att fungera som en strategisk marknadspartner med ett utifrånperspektiv.

Byrå kan komplettera med kompetens 

Även om du har ett större marknadsteam i din verksamhet är det svårt att hålla med alla kompetenser in-house. Idag förväntas marknad ha kunskap om allt från skrivet content, formgivning/design, rörligt material och podd till medieköp, marketing automation, webbutveckling, mätbarhet/uppföljning och strategi. Det är svårt att hitta medarbetare som täcker in alla dessa kompetenser och därför krävs en stor mängd resurser för att bygga ett allomfattande team in-house. Det blir naturligt att vissa delar hanteras in-house samtidigt som ett nära byråsamarbete kan komplettera den befintliga organisationen i det löpande arbetet.

Nya möjligheter kräver nya arbetssätt

I många företag finns en vilja och tradition av att driva marknadsarbetet på egen hand, men förutsättningarna och därmed förväntningarna på marknad har på senare år ändrats. Man mäktar inte längre med allt som ska göras och uppnår inte de resultat man vill. Här kan samarbetet med byrå vara av mer operativ karaktär där byrån hjälper till att tänka nytt och ifrågasätter gamla arbetssätt, skapar planer och sätter strukturer.

Lutar du åt inhouse för att du osäker på hur ett bra byråsamarbete skapas?
Här kan du ladda ner vår guide om hur du blir en tydlig kr
avställare mot byrå

När är det läge att ta hjälp i arbetet med din marknadsföring B2B?

Det vi kan konstatera är att det sällan är så renodlat att marknadsföring B2B bara sker in-house eller genom att ta hjälp av en byrå. Självklart finns det företag som klarar sig alldeles utmärkt på egen hand och som hanterar allt arbete på marknadsavdelningen med stöd av in-house-byrå, men för många andra finns inte den möjligheten. Dessutom kan digital marknadsföring B2B vara ett nytt sätt att arbeta och de som fortfarande tar sina första steg på området saknar ofta rätt verktyg för att jobba på smidigast möjliga sätt. Förr eller senare blir det uppenbart att det inte finns tid nog att göra allt det som från början ville, eller att insatserna inte får önskad effekt. Då är det läge att ta hjälp!

I nästa artikel om valet mellan in-house och byrå diskuterar vi orsakerna bakom den skepsis som kan finnas gentemot byråsamarbeten. Vi tar även en närmare titt på vad som kan hända om förväntningarna på vad den egna organisationen kan bidra med i content-arbetet inte motsvarar verkligheten.

Vi kan komplettera diinhouse-satsning med kompetens inom många områden Läs mer på våra erbjudandesidor. 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Vad är egentligen Marketing Automation? Behöver vi det och vad ska vi ha ett MA-system till? Vad kan jag göra med ett marketing automation-system?

Läs vidare

digital-marknadsforing-read-email-cellphone-marketing

I höst rullar Apple ut senaste versionen av operativsystemet för iPhone: iOS15. Det innebär en del förändringar som är viktiga att vara insatt i för dig som sysslar med epost-marknadsföring….

Läs vidare

Följ bloggen via epost

Sök i bloggen