Måste vi som B2B-företag finnas med på alla sociala plattformar?
Lisa Muigai
Vill du hellre lyssna på artikeln, klicka här >>
I dagens digitala klimat behöver du synas och höras på de digitala plattformar som finns och kommer att finnas – även som B2B-bolag. ”Företagskanalen” LinkedIn fungerar väldigt bra för B2B-företag men även Youtube, Instagram, Twitter eller TikTok kan vara relevanta om din målgrupp finns där.
Sociala plattformar är ett bra sätt för potentiella kunder att ta del av nyheter, era lösningar och nätverka med företagets medarbetare och varandra. Men en typisk och ibland förvirrande utmaning är vilka plattformar som egentligen är viktiga för B2B-marknadsförare: ”Måste vi finnas med på alla plattformar?’’
Inom B2B är det minst lika viktigt att vara aktiv online som offline
Även om majoriteten av era nuvarande kunder blev leads tack vare rekommendationer, kontakter på mässor, att säljare kallringt eller andra traditionella kontaktvägar inom B2B går det idag inte att ignorera det digitala landskapet. Det har utvecklats snabbt och kommer att fortsätta växa med både kunder, potentiella kunder och konkurrenter som är aktiva. Gartner förutspår att hela 80 procent av säljdialoger mellan leverantörer och köpare kommer ske i digitala kanaler redan 2025.
En konkret kanalstrategi hjälper dig behålla fokus och övervinna digitalhetsen
Svaret på om du behöver finnas med på alla plattformar är självklart ”Nej, det behöver du inte”. Du behöver inte synas i varje kanal – om inte er målgrupp finns där förstås. Efter att ha rett ut var era leads och kunder väljer att spendera sin tid har du tagit det första steget till att hitta svaret på frågan som många ställer sig.
Andra faktorer som spelar in i beslutet om hur många och vilka kanaler du ska använda är typiskt marknadsbudgeten – vars storlek ofta varierar med konjunkturen – och hur de interna resurserna behöver prioriteras. Hur många olika kanaler klarar du och dina kollegor av att hantera? Är företagets medarbetare aktiva på plattformen idag?
Du behöver inte synas i varje kanal – om inte er målgrupp finns där förstås.
Sätt en kanalstrategi utifrån era förutsättningar och mål, strukturera arbetet och gör en plan. Grunden till ett lyckat arbete inom sociala kanaler är att fokusera på de relevanta kanalerna. Hellre ett fåtal framgångsrika kanaler än många halvbra. Och om du inte får ut något av en viss plattform, lägg ner eller parkera det kontot! Ta ett aktivt beslut att inte fortsätta och se istället över de kanaler som bidrar på ett positivt sätt i företagets arbete med att bygga förtroende, etablera kontakter och generera leads.
Ta aktiva beslut för att lyckas långsiktigt
Vi på Crescando har valt att fokusera våra aktiviteter till LinkedIn med stöd av YouTube för rörligt material. Det är rätt bas för oss att synas och nätverka med relevanta målgrupper. Kanalerna hjälper till att generera fler leads och ökar chansen att komma in i relevanta diskussioner som berör ämnen som demand generation, content marketing, digital aktivering och inbound marketing.
Så får du ut mest värde av de sociala kanalerna
- Prioritera era resurser. Tänk ’’har vi resurserna?’’, inte ’’ny trend = vi registrerar nytt konto direkt!’’
- Identifiera relevanta sociala plattformar. Undersök var din målgrupp är aktiv och spenderar sin tid online.
- Utveckla en konkret kanalstrategi. Skapa en tydlig plan och struktur för ditt arbete inom sociala kanaler. Ta hänsyn till din marknadsbudget och de interna resurserna.
- Avsluta era inaktiva konton för gott. Eller pausa tills vidare, men låt det inte vara aktivt bara för att ni tror att ni måste finnas där trots att kontot inte har någon aktivitet. Det är också OK att använda ett vilande konto för att hänvisa till en kanal där ni jobbar mer aktivt.
Ta hjälp med din B2B-marknadsföring
Behöver du stöttning med er kanalstrategi, vilka plattformar som är relevanta för ditt företag eller kanske digital annonsering? Vi på Crescando kan digital aktivering och stöttar dig gärna. Med ett knivskarpt fokus på digital B2B-marknadsföring bidrar vi till mer affärer som hjälper dig och ditt företag framåt.
</A NAME=”lyssna”>
Lyssna på avsnittet
Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.