Podd: Är marketing automation räddningen eller en förbannelse?
Anna Lindman
I ett nytt avsnitt på KNTNT-radio diskuterar Content-Spanarna Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren om vad händer som händer när teknik missbrukas i marknadsförings- och försäljningssyfte. Framförallt vad resultatet blir när företag glömmer bort att det bakom varje e-postadress finns en människa som helst inte vill bli ”stalkad” eller mailbombad av en försäljare.
”Just because you can, it doesn’t mean you should” skriver konsulten och bloggaren Mark Schaefer i en artikel. När Mark laddade ner en pdf från Salesforce blev han inom loppet av 24 timmar uppringd av en försäljare, mailad, inbjuden till ett webinar och ansluten till både en blogg och ett nyhetsbrev.
Det som författaren och fler med honom får smaka på ser Content-Spanarna som ett missbruk av inbound marketing. Inbound marketing handlar om att långsiktigt bygga sina kundrelationer genom att dela relevanta och inspirerande insikter. Inte om att ”stalka” sina kunder. När du väl har ditt marketing automation system på plats blir det därför extra viktigt att reflektera över hur och på vilket sätt du ska använda tekniken. Ska kunderna känna sig ”räddade och hjälpta på vägen” eller förbannade?
Lyssna här!
Har du tankar kring marketing automation och vad resultatet blir för både företagen och kunderna när tekniken missbrukas. Håller du med Content-Spanarna, eller är du kanske av en helt annan uppfattning? Hör gärna av dig och dela med dig av dina tankar!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.