Hoppa till innehåll

Sociala medier B2B – flipp eller flopp?

Susanne Hägvall

”Sociala medier B2B – flipp eller flopp?” var temat på Marknadsföreningens senaste B2B-erfaträff. Malin Sjöman från Crescando och Elin Almberg, ansvarig för sociala medier B2B på Telia delade med sig av insikter och framgångsrika case. Och visst är det en flipp för många B2B-företag – om det görs på rätt sätt!

Med sociala media menar vi alla former av digital interaktion, tjänster och plattformar som bjuder in besökare med fokus på deltagande, nätverkande och öppenhet. Det kan vara allt från att öppna upp för dialog via den egna hemsidan till bloggar, öppna eller egna nätforum, diskussionsgrupper och applikationer som till exempel Twitter, LinkedIn, Slideshare, YouTube.

Dagens tuffa sanning

Köpprocessen för att göra affärer business-to-business ser i stort sett ut som tidigare. B2B-affärer tar tid, är komplexa och många är involverade i beslutet. Det som har förändrats är vem som gör vad på vägen fram. Idag är kunden alltmer påläst och har på egen hand kommit betydligt längre i sin beslutsprocess  innan säljaren släpps in. Information och argument som tidigare ägdes av säljare, kan kunden nu själv enkelt leta reda på via nätet. Och dessutom värdera och verifiera genom att till exempel skicka ut en enkel fråga i sitt nätverk: ”Vet du något företag som är bra på det här?” Redan där, i ett mycket tidigt skede, finns risken att du blir bortvald. Om du ens blir sedd. För syns och hörs du inte digitalt, ja då finns du inte. Det är den tuffa sanningen för många B2B-företag idag. Så vad bör man då göra?

Våga prova!

Var nyfiken, våga prova. Idag är sociala medier en självklar del av vår vardag och ingenting man som företag längre kan välja om man ”vill gå med i” eller blunda för. Men känn ingen panik, det går utmärkt att börja i liten skala och prova sig fram.

Långsiktigt arbete, ingen tillfällig kampanj

Tänk långsiktigt från början. Sätt tydliga mål: varför och vad vill ni uppnå? Att bygga nätverk, få nya insikter, dela kunskap är ett långsiktigt arbete, så inget kampanjtänk här. Ta hjälp, dela på ansvaret och titta gärna på hur andra B2B-företag jobbar och vilka digitala kanaler de har valt.

En naturlig del i marknadsföringsmixen: socialt, digitalt och IRL

För att lyckas behöver närvaron i sociala media integreras med övrig kommunikation. Du kommer snart att upptäcka att du kan återanvända mycket av det innehåll och den unika kunskap som ni använder i övrig marknadsföring och försäljningssituationer.

I Malins presentation  ”Sociala medier B2B – flipp eller flopp?” på Slideshare kan du ta del av fler tips, insikter och case.

På Crescando är vi ständigt på jakt efter bra case från B2B-företag som vågat och nått framgång genom att ge sig ut i den digitala djungeln. Kontakta oss gärna för att dela med dig av ditt företags erfarenheter, eller för att diskutera hur du kan ta nästa kliv.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration