Kostsamt för B2B-företag att inte börja med inbound marketing
Anna Lindman
Om vi får slå fast en sak så är nog eran för eventhysteri med många och dyra mässor över. Det räcker inte längre att säljarna springer runt med dammiga PowerPoints och dricker öl på lunchen med kunderna. Eller att marknadsgänget spenderar några hundratusen på en mässa och kommer hem med några få halvdåliga leads. Börja med inbound marketing!
Allt fler marknads- och säljavdelningar inser att de marknadsinsatser som görs behöver vara genomtänkta, ha ett syfte och bidra till företagets affärsresultat.
Vi menar att det är dags för flera företag att satsa på marknadsföring som förespråkar ett utbildande och reflekterande förhållningssätt – som möter och besvarar dina kunders frågor i de digitala kanaler där de befinner sig. Denna metod kallas för inbound marketing. När du hjälper och vägleder dina kunder, drar du dem till dig: inbound. Den äldre marknadsföringsmetoden där du exempelvis ringer kalla samtal utan att ha en aning om kundens utmaningar kallas för outbound.
Går du fortfarande och funderar över om du ska göra omställningen från mer traditionell marknadsföring till att börja med inbound marketing? Då skjuter du inte bara fram dina chanser att nå företagets affärsmål. Du missar också chansen att bygga en repeterbar, skalbar och förutsägbar leadsmaskin. En maskin som säkerställer efterfrågan av dina produkter och tjänster och därmed ökar dina intäkter.
Ju förr kommer du i gång, desto snabbare ser du inkommande marknadsföringsresultat. Att vänta är inget alternativ.
Fyra anledningar till varför du ska börja med inbound marketing:
1. Strategiarbetet lägger grunden och ger dig rätt affärer
Alla vill ha resultat direkt, ingen vill lägga ner tid på strategiarbete. Ger det något att fundera över vem som egentligen är din målgrupp eller varför snackar alla om personas? Vadå differentiering?
Vår erfarenhet visar att du som kund får ett sämre resultat när vi som marknadsförare bara hoppar in och ignorerar strategin. Varför är det så? Kom överens med din byrå om strategi, målgrupp och personas och bli det team som kan utveckla ett mer träffsäkert och kvalitativt content-arbete och projekt. Ni behöver då inte stanna upp under projektets gång för att diskutera taktik, strategi, mål eller tillvägagångssätt eftersom ni redan har enats om det. När det är dags att komma igång kan ni producera ett mer träffsäkert content eftersom byrån känner till dina kunders utmaningar och triggers. Då behöver inte heller några nya skribenter tas in när det i ett senare skede ska göras en ny guide eller någon annan form av content. Vid det här laget har byrån arbetat tillsammans med dig i flera månader och känner dig, ditt företag och dina kunder väl.
2. Du kan inte få barn på mindre än nio månader – inte heller en ny B2B-affär
Oavsett vad du gör, oavsett hur högt du skriker eller hur mycket pengar du spenderar, kan du inte få barn på mindre än nio månader. Detsamma gäller med B2B-affärer. Ett visst fundamentalt grundarbete behöver utföras för att driva leads, nya kunder och intäkter. Det finns en chans om grunden är på plats men ett hårt arbete måste alltid göras i nästan alla situationer. Det hjälper inte att vänta.
3. Missa inte en till bra affär – börja med inbound marketing
Om inbound marketing är nytt för din organisation kan du lägga på minst 2-3 månader innan ni är igång. Är exempelvis januari-december historiskt sett är en bra månad för dig? Du har en chans att få igång ett inbound marketing-arbete och en uppdaterad försäljningsprocess om du rivstartar nu. Väntar du några veckor till så missar du bara ett bra tillfälle för att få in flera nya affärer. Samtidigt som dina konkurrenter roffar åt sig ännu mer av marknaden.
4. Satsa på datadrivna beslut istället för att gå på magkänsla
Ju mer data du har, desto bättre. Det datadrivna beslutsfattandet överträffar alltid magkänslan. Genom att komma igång med inbound marketing kan din byrå starta från scratch. En smart strategi och taktik hjälper dig att nå dina uppsatta mål på ett mer specifikt och kvantitativt sätt. Med ett smart marketing automation-system får du koll på hur varma dina leads är när det är dags för sälj att ta det första samtalet. Och det bästa med en digital kampanj är att det går att dra slutsatser kring vad som funkar bra och mindre bra kring de satsningar du gör. Det leder till att du kommer vara bättre rustad inför nästa kampanj.
Dagens tips: Det är enkelt – kom igång nu. Det är inte en snabb process att inleda arbetet med inbound marketing. Du kan inte räkna med att starta på måndag och producera kvalitativa leads på onsdag. Men du ska veta att du får riktigt bra resultat om du först sätter strategin och processerna. Då lovar vi att det börjar hända saker!
Är du nyfiken på att börja med inbound marketing? Passa på att ladda ner vår guide Din guide till inbound marketing. Eller hör av dig direkt för att prata vidare kring hur vi kan hjälpa ditt företag. Vill du läsa mer om vårt erbjudande och få mer inspiration kring inbound marketing är du också välkommen att botanisera runt här.
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.