Är säljare lata – eller är det samarbetet mellan marknad och sälj som knakar?
Anette Jarmert
Har du svårt att få dina kollegor på sälj att fylla i företagets CRM-system? Att göra inlägg på sociala medier? Att engagera sig i aktiveringen av det content som har producerats? Det är trots allt aktiviteter som i slutändan är bra för både säljaren och företaget.
Är säljare lata? Eller ser de bara inte fördelarna med att göra dessa aktiviteter?
Förbättra samarbetet mellan marknad och sälj
Varför varierar nivån på kundinformationen i CRMet och aktiviteten i sociala medier så mycket mellan olika säljare? Är det verkligen en fråga om lathet?
Enligt min erfarenhet är det snarare en fråga om bristande samarbete mellan marknad och sälj. Genom att öka samarbetet och förklara vikten av olika aktiviteter i säljprocessen kan vi öka motivationen hos säljarna och få dem att engagera sig mer.
För att uppnå detta måste vi också titta på både fördelarna och nackdelarna med att göra eller inte göra vissa aktiviteter, och visa hur dessa kan påverka både säljare och företaget.
Därför är det viktigt att uppdatera CRM-systemet
Ett väl ifyllt kundkort borde vara guld värt för säljare i deras säljprocess. Att ha all information i CRM-systemet underlättar när de ska ta nästa steg i sin säljprocess, till exempel att skapa mottagarlistor för nyhetsbrev eller skicka inbjudningar till företagets kundevent.
Att kontakten finns i CRM:et är också en förutsättning för att marknad ska kunna stötta kunddialogen med smart kommunikation och innehåll. En kontakt som inte finns upplagd i systemet finns heller inte på marknadsavdelningens radar.
Som tur är finns möjlighet till automatisering. Genom API-kopplingar mellan CRM system och ditt e-post- eller kalenderverktyg kan din segmenterade data flöda automatiskt och snabbt hjälpa säljare i vardagen.
Vem har inte fått skrivkramp i sociala medier?
När det kommer till inlägg i sociala medier förstår jag att det kan upplevas som en utmaning. Det är inte alltid enkelt att skriva poster för sociala medier, eller för den delen skriva ett e-post och inkludera content som dessutom ska kännas naturligt. Det kan ta sin tid – och det kan vara tid som inte finns.
Vi på marknadsavdelningen har full koll på vilka artiklar, videos och annat innehåll som produceras, publiceras och kan vara bra att dela vidare. Eftersom kollegorna i säljteamet sällan är tankeläsare behöver du hålla dem uppdaterade om din publiceringsplan, vilket content som tas fram och var de kan hitta underlag till sina egna inlägg i sociala medier. Vi kanske rent av ska göra publiceringsplanen gemensamt?
Glöm inte att förklara varför det är viktigt att säljarna är aktiva på sociala medier. Det är en stor fördel vid allt längre köpresor att kunna visa på företagets kunskapsledarskap genom att bjuda på värdefullt innehåll, vara aktiv på relevanta plattformar och minska risken att konkurrentens säljare som är aktiva på sociala medier tar affärerna.
>> Ladda ner GRATIS EBOK: Fler leads och mer affärer när marknad och sälj samarbetar
Så stöttar du säljarna att komma igång – och hålla i
Här kan vi som jobbar med marknadsföring hjälpa säljarna med textförslag kombinerat med artiklar eller annat innehåll som vi tagit fram för att stötta säljprocessen. Precis som vi publicerar vårt innehåll och budskap i flera kanaler behöver vi hjälpa säljarna att göra inlägg i sina sociala medier. Se säljarna som en kanal bland flera i aktiveringsarbetet. Ta fram några olika varianter av texter som enkelt kan bli inlägg. Se till att få i gång aktiviteten – vi vet alla hur svårt det kan vara att starta. Eftersom säljarna har kundkontakten har de möjlighet att vara mer träffsäkra och välja det budskap som är rätt för varje tillfälle.
När en säljare väl kommit i gång med sin aktivitet i sociala medier och kommit över de första trösklarna så brukar det bli enklare att fortsätta. När hen sen får återkoppling på sitt innehåll kan det ha flera positiva effekter.
Bland annat att säljaren får en känsla av att deras ansträngningar faktiskt ger resultat och att deras arbete är uppskattat av kunder och prospekts. Detta kan i sin tur öka motivationen och få dem att fortsätta skapa och publicera innehåll som engagerar kunder och prospekts.
Marknad och sälj genom hela köpprocessen
Självklart kan vi inte dra alla säljare över en kam. Jag utgår från att många kundkort är ifyllda i CRM runt om i landet och att många marknadsavdelningar stöttar sina säljare med innehåll och texter för sociala medier.
Slutsatsen blir ändå att marknad och sälj behöver samarbeta mer. Börja med att gemensamt gå igenom varför det är viktigt att CRMet är ifyllt, att det innehåll som produceras når ut, och att säljarna är aktiva i sociala medier och vilken nytta de aktiviteterna har för er alla.
Läs mer om samarbetet mellan marknad och sälj
- Marknadsföring och försäljning tillsammans i hela säljprocessen
- Nå längre med närmare samarbete mellan marknad och sälj
- 7 steg: Så kommer marknad och sälj närmare varandra med inbound marketing
- Så blir content nyckeln i din social selling
Lyssna på artikeln
Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.