Smidigare leadsgenerering med en Sales Development Rep
Lisa Muigai
Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!
Idag, när köpare på alla nivåer gör allt mer av sin köpresa i digitala kanaler, blir det allt viktigare att sälj och marknad jobbar tätt tillsammans. Men hur ska företag både hinna synas och skapa en smidigare leadsgenerering på ett strukturerat sätt? Rollen Sales Development Representative kan vara lösningen när vi diskuterar digital marknadsföring i allmänhet och inbound marketing i synnerhet!
Vad är en Sales Development Representative?
Innan vi dyker ner i denna spännande roll som kan hjälpa dig ligga ett steg före, behöver vi självklart tydliggöra rollen. En Sales Development Representative, eller SDR, befinner sig mitt emellan marknad och försäljning. Målet är att kvalificera era leads som den första initiala kontakten. Det som skiljer en SDR från en typisk innesäljare är det primära arbetsområdet med att kvalificera och knyta en personlig kontakt med era leads. De som idag kommer in digitalt, främst via inbound marketing.
Behövs SDR-rollen för en smidigare leadsgenerering?
Vad tillför en SDR ditt företag? Du som arbetar med inbound marketing i din organisation har säkert sett värdet av att sälj och marknad går hand i hand. I praktiken innebär SDR-rollen att fånga upp de halvljumma leads som marknad genererat. Detta för att vårda dem vidare för att sen avgöra om de med varm hand ska lämnas över till sälj. Här finns SDR:en som ett slags lugn i kundens dagliga digitala brus, som vägleder denna vidare på köpresan – kvittot på att era aktiviteter spelar roll helt enkelt!
Junior eller senior?
Så är en perfekt SDR en junior eller senior person? Kvalifikationer en Sales Development Representative bör ha är framför allt en god social kompetens, lätt för att nätverka och att knyta till sig nya kontakter – en can-do-attitude helt enkelt! Tidigare erfarenheter inom försäljning eller service är alltså ett stort plus. Uppgifterna är mångsidiga och därför blir svaret att rätt person kan växa in i rollen, där de tidigare egenskaperna och erfarenheterna väger tyngre. En del väljer att kombinera prospektering och kvalificering. Andra skiljer dem åt. Balansen brukar oftast ligga på 50/50.
En del av marknad eller försäljning?
Du vill gärna att marknadsföringen ska bidra till en smidigare leadsgenerering. Men tänk på att en hög service- och försäljningsnivå behövs vid en initial kontakt. Rollen trivs bra på er marknadsavdelning. Men nästan lika ofta hittar vi SDR:en på säljavdelningen. Det viktiga är att det är en person som är väl införstådd med företagets marknadsföringsarbete, processer och som samtidigt brinner för att bygga en stark kunddialog. Här kan arbetet kring era inbound marketing-aktiviteter fortsätta med hjälp av en SDR. Det blir den självklara länken mellan marknad och sälj.
Behöver alla ha en SDR i teamet?
En semi-ny och spännande roll, men behövs den på alla arbetsplatser? Det beror helt enkelt på vad din och ditt företags målsättning är.
- Tycker du att det är svårt att få till bra samspel mellan sälj och marknad som stöd för era inbound- och content-aktiviteter?
- Är leadskvalitén som lämnas över till sälj på en för låg nivå?
- Har ni en massa halvljumma kontakter men ingen struktur kring arbetet vidare?
- Behöver ni helt enkelt ett nytänk när det kommer till automatisering där SDR tillför personifiering?
Om svaren blir ja på ovanstående frågor, behövs det troligtvis en Sales Development Rep inom er organisation!
Nyfiken på hur du börjar med SDR-arbetet eller på kopplingen marknad och sälj? Ladda ner vår guide Om samarbetet mellan marknad och sälj för inspiration och hjälp längs vägen. Undrar du mer om rollen, marknadsföring eller kanske något helt annat? Kanske behöver du helt enkelt en smidigare leadsgenerering! Hör av dig direkt till oss – vi pratar gärna vidare kring hur vi kan hjälpa ditt företag.
Läs gärna med om vad vi gör och få mer tips när det kommer till inbound marketing här.
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.