AddPro
SÅ GICK ADDPRO FRÅN TRADITIONELLT SÄLJ- OCH MARKNADSFÖRINGSARBETE TILL INBOUND MARKETING
AddPro-koncernen är en vass, svensk applikations- och molnintegratör. Verksamheten finns idag i Malmö, Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Kristianstad. AddPro är kunskapsintensivt företag där man inte räds att testa nya grepp eller utmana sig själva. Tröskeln att prova en ny metod för marknadsföring och försäljning var därför inte särskilt hög.
FLER RELEVANTA LEADS DRIVKRAFTEN BAKOM ADDPROS INBOUND MARKETING-SATSNING
AddPro baserade sin försäljning till stor del på befintliga relationer och ett mer traditionellt säljtänk där marknadsföring bedrevs genom personliga säljmöten, produktblad och event. En av utmaningarna var svårigheten att få in nya och relevanta leads. För att lyckas med detta insåg AddPro att de behövde ställa om till mer digital marknadsföring och försäljning. Nicklas Henriksson, CMO på AddPro, berättar hur samarbetet med Crescando började:
- Vi hade insikten internt om att vi ville göra den här resan. Men frågan vi ställde oss var, hur vi skulle göra och vem skulle kunna hjälpa oss att genomföra den. Vi kikade på flera olika byråalternativ och valet föll på Crescando eftersom vi gillade det sätt de arbetar på. De hade en tydlig metodik och process för hur inbound marketing-arbetet skulle genomföras.
Vi kände också att med Crescando skulle vi kunna få hjälp att både utveckla vår marknadsföring samtidigt som de kunde utbilda oss under resans gång. I stället för att samarbeta med en extern byrå blev det ett partnerskap. Målet är att vi ska lära oss ett nytt arbetssätt och kunna stå på egna ben.
I sin satsning på inbound och content marketing har AddPro även satsat på film. Framförallt för att film är både personligare och mer direkt. I filmen här nedanför får du möta Mikael Roos som en av AddPros flera kunniga medarbetare som brukar hålla i en av AddPros workshops.

Vi kommer satsa mer på film framöver i vårt contentarbete. De filmer som vi delar få en väldigt positiv spridning i sociala medier och ger oss också möjligheten att visa en mer personlig bild av oss som företag.
–– Nicklas Henriksson, CMO AddPro