Cellip

Cellip

INBOUND & CONTENT MARKETING STÖTTAR CELLIPS SÄLJPROCESS

Cellip ingår i InfraCom Group och är ledande inom Microsoft-integrerade telefonilösningar. Med Cellips teknik kan du ansluta din telefoni till Microsoft Teams och få en samarbetsplattform där all kommunikation är integrerad. Cellips säljare fick inte längre till möten genom att ringa kallt och ville därför hitta nya bättre sätt att jobba med marknadsföring och försäljning.

SÄLJA KALLT VS INBOUND MARKETING

Hur får man kunderna att höra av sig istället för att anställa fler säljare som ringer kallt? Det var frågeställningen och utmaningen som Cellip brottades med.

- Vi ville få kunderna att komma till oss. Att sälja kallt gav inte de resultaten vi ville uppnå, berättar Esko Airas, vd på Cellip.

Lösningen blev en content- och inbound marketing-strategi. Med ökad kundinsikt och fokus på några utvalda huvudpersonas blev det enklare att hitta rätt taktiska budskap för att inspirera och addera värde genom hela köpresan.

first-quote-purple

Vi ville få kunderna att komma till oss. Att sälja kallt gav inte de resultaten vi ville uppnå.

– Esko Airas, vd på Cellip
Cellip guide Så kommer du igång med Microsoft Teams

WEBINARS OCH GUIDER SOM LEADSMAGNETER

Leadsmagneter är innehåll som upplevs så pass värdefullt att det är värt att ”betala för” med personlig information, så som en e-postadress. Cellip har byggt köpresor där olika aktiviteter leder fram till framförallt två typer av leads-magneter: guider och webinarier. För en potentiell kund upplevs dessa som värdeskapande och det blir enklare för Cellip att fortsätta kommunicera, och så småningom inleda en säljdialog.

- Efter att du laddat ner guiden eller deltagit på webinariet jobbar vi med olika säljflöden och följer upp med deltagare personligen. På det här sättet vet vi att det finns en nyfikenhet kring tjänsten vilket helt klart är bättre än att sälja kallt, förklarar Esko.

first-quote-green

För oss har det handlat om att tydligt kommunicera vart vi är på väg. Genom att göra det har vi fått fler att vilja vara med i den kreativa processen och komma med egna idéer om vad vi borde ta fram för content.

– Esko Airas, vd på Cellip

 

Esko Airas Cellip högupplöst
Cellip - blogg om Teams och Teams telefoni

MARKETING AUTOMATION LÄNKAR IHOP SÄLJ OCH MARKNAD

Cellip var tidiga på bollen och började med marketing automation redan för tio år sedan. Då handlade det om att de ville få möjlighet att skapa automatiserade email-flöden. Idag är lead scoring och möjligheten att sätta upp olika funnels centralt för Cellips leads-generering. Kopplingen till företagets CRM-system möjliggör också att de leads som har tillräckligt hög lead score skickas till säljarna i CRM-systemet per automatik. Om inget säljs inom ett par veckor så skickas leadet tillbaka till nurturing-flödet.

EN DISTRIBUERAD MARKNADSAVDELNING

- Vi har jobbat väldigt mycket med att få ihop sälj- och marknadsprocessen. Kopplingen mellan marketing automation-systemet SharpSpring och vårt CRM-system gör att samarbetet blir mer effektivt, säger Esko.

Samtidigt som Esko är vd för Cellip har han också på sig hatten som marknadsansvarig. En person kan inte göra allt och där har de istället byggt upp ett ekosystem med olika partners som kan bistå i olika delar av marknadsprocessen.

first-quote-purple

Några av våra större kunder som vi har idag hade vi aldrig fått en möjlighet att prata med genom att sälja kallt. Där har istället relevant, värdeskapande och inspirerande innehåll varit nyckeln in till kunderna.

– Esko Airas, vd på Cellip
Dela: