Upheads

Upheads

KUNDFOKUSERAD KOMMUNIKATION INFÖR NAMNBYTE

IT-partnern WeSafe har hjälpt små och medelstora bolag att skapa nya affärsmöjligheter genom att maximera användningen av Microsofts molntjänster sedan 2013. Företaget hade cirka 40 anställda innan den norska IT-partnern Upheads köpte företaget under 2023. I och med samgåendet och kommande namnbyte behövde WeSafe på kort tid kommunicera vad förändringen skulle betyda för företagets kunder.

WORKSHOP OM TEMAN OCH BUDSKAP

När Upheads köpte WeSafe gick de två företagen samman och två tillväxtresor blev en. Med kort tid till namn- och sajtbyte behövde WeSafe ta fram en strategi och kommunikation till sina kunder. WeSafe kontaktade Crescando som de samarbetat med sedan 2017 inom bland annat inbound och content.

Det gemensamma beslutet blev att skapa en content-kampanj i flera kanaler med fokus på hur uppköpet kommer gynna kunderna och visa hur allt fortsätter som vanligt eftersom WeSafe behåller sina medarbetare och samma kontaktpersoner.

Peter Fritzon, medgrundare WeSafe och VD Upheads Sverige berättar:

– Det var viktigt för oss på att våra kunder skulle förstå och känna att det är samma WeSafe de är vana att samarbeta med men nu i ny skrud och med utökade kompetenser och erbjudanden. Vi ville visa att sammangåendet ger kunderna tryggheten i den stora organisationen och personligheten i den lilla!

Arbetet inleddes med en gemensam workshop för att mejsla ut teman och budskap för det WeSafe och Upheads ville kommunicera till marknaden, kunderna och de egna medarbetarna. Resultatet blev grunden för en plan för content- och publiceringsplan.

peter_800x400
first-quote-purple

Våra kunder skulle förstå och känna att det är samma WeSafe de är vana att samarbeta med men i ny skrud och med utökade kompetenser och erbjudanden. Vi ville visa att sammangåendet ger dem tryggheten i den stora organisationen och personligheten i den lilla!

– Peter Fritzon, en av WeSafes grundare och nu VD Upheads Sverige

KAMPANJSIDA OCH ARTIKLAR FÖRKLARAR SAMMANGÅENDET

För att låta WeSafes kunder vänja sig vid det nya utseendet och lära sig om sammangåendet lanserades en kampanjsida på WeSafes befintliga sajt med redaktionellt innehåll och svar på de vanligaste frågorna. WeSafes VD Peter Fritzon berättade om fördelarna med det nya större bolaget, och Upheads VD Bjørg Tomlin förklarade hur sammangåendet gagnar kunderna.

En IT-säkerhetsexpert från varje land fick berätta om sitt samarbete för att stärka kundernas säkerhet i båda länderna. Upheads kommunicerar gärna lättsamt med glimten i ögat, så medarbetarna fick förstås dra en Norgehistoria och en Sverigehistoria. Fem medarbetare från båda sidor om gränsen fick också beskriva hur de upplever företagskulturerna och hur det större bolaget kan hjälpa kunderna ännu bättre.

first-quote-green

– Vi ville konkretisera hur våra kunder kommer kunna dra nytta av ett tightare samarbete över gränserna – och framförallt ville vi lyfta fram människorna i både Norge och Sverige. Visst, på pappret är det två företag som går samman men i verkligheten är det människor som nu kommer jobba tillsammans på nya sätt för att kunna ta hand om våra kunder ännu bättre.

– Sofia Hägerklint, marknadschef Upheads Sverige

 

Sofia Hägersten 240704

EN KOMPLETT KAMPANJ MED AKTIVERING I DIGITALA KANALER PÅ SEX VECKOR

Hela kampanjen bestod av:

  • En kampanjsida på wesafe.se
  • Redaktionella artiklar
  • E-post där Upheads VD Bjørg välkomnar de svenska kunderna
  • Frågor & svar kring samgående – till kunder och medarbetare
  • Animering av hur WeSafe blir Upheads
  • Banners och texter till LinkedIn, nyhetsbrev och e-postsignaturer

Allt material publicerades successivt på kampanjsidan så att besökaren fick ny information regelbundet. För att sprida innehållet publicerade WeSafe organiska inlägg på företagets LinkedIn-sida allt eftersom kampanjsidan, Frågor & Svar och de fyra artiklarna publicerades på sajten. WeSafe skickade också nyhetsbrev till sina kunder och använde nya bilder i sina egna e-postsignaturer som länkade till kampanjsidan.

WeSafe blir Upheads - Crescando 240704
first-quote-green

– Från beslut om strategin och kommunikationen till att allt skulle vara publicerat hade vi totalt 6 veckor. Crescando svarade som alltid upp mot våra behov och var snabba med att tolka våra önskemål och omsätta det i smart kommunikation. Stort tack för ett bra samarbete – vi är alltid lika nöjda med ert jobb!

– Sofia Hägerklint, marknadschef Upheads Sverige

 

Dela: