Hoppa till innehåll

Är du en missförstådd B2B-marknadschef?

Anna Lindman

> Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Arbetar du på ett traditionellt B2B-företag där det finns förväntningar på att driva events och göra klassiska produktblad, samtidigt som du och ditt team ska få företaget att arbeta mer med bland annat digital marknadsföring? Kraven är helt orimliga och inga marknadsföringsinsatser blir särskilt bra eftersom du och ditt team springer på alla bollar med andan i halsen. Du vill prioritera en mer kundnära och digital marknadssatsning, men får inga resurser. Ensamheten kryper inpå skinnet alltmer när vad du än säger möts med oförstående blickar och axelryckningar.  

Varför är det så här? Låt oss titta närmare på hur den missförstådda marknadschefen uppstår och hur situationen kan undvikas.

I min nuvarande roll som marknadskonsult träffar jag många marknadschefer som jag upplever är ensamma i sin roll. Jag känner igen mig från mina tidigare roller där vi marknadsavdelningen – oavsett vad vi gjorde eller presterande – alltid fick höra att vi gjorde alldeles för lite av något annat. Marknad sågs ofta som om en liten enhet vid sidan av resten av organisationen, som gjorde så gott de kunde, men aldrig någonsin tillräckligt bra. Detta bidrog till en känsla av utanförskap och av att inte höra hemma någonstans.

När alla på företaget vet allt om marknadsföring

Marknadsavdelningen och marknadschefen har  en annorlunda situation jämfört med andra funktioner och chefer. De är omgivna av olika yrkesgrupper och specialister –  exempelvis ekonomer, ingenjörer, logistiker – som har en åsikt om ”marknads” existens. I bästa fall ser de kommunikation som trevligt ”fluff” i vardagen och marknadsföring som en onödig kostnad. Om kollegorna inte ingår i målgruppen eller känner till de kanaler där den senaste digitala kampanjen går, ser de den förmodligen inte, vilket förstärker det felaktiga antagandet.

Dessa specialister förbehåller sig dessutom rätten att vara specialister även inom marknadsföring, trots att de saknar erfarenhet inom området. Personligen skulle jag aldrig ifrågasätta en analys som jag inte hade någon bakgrund till, men det verkar vara okej för vem som helst att ifrågasätta detaljerna i en aktivitets- eller marknadsplan, utan att ens fråga varför den ser ut som den gör.

Allt som oftast står marknadschefen ensam i alla dessa otaliga diskussioner och försvarar bagatellartade beslut som hen egentligen inte ska behöva diskutera med någon lika lite som marknadschefen skulle ifrågasätta en CAD-ritning.

>> Ladda ner guiden ”Så tar du fram en marknadsplan B2B” gratis

Marknadsavdelningens bästa vän digital och mätbar marknadsföring

Marknad och kommunikation kanske anses tillhöra alla eftersom det använder det alla andra inom organisationen skapar: produkten, tjänsten. Det verkar finnas en brist på förståelse för att det ligger kunskap och en strategi bakom det som görs. Behöver man göra det kreativa lika mätbart som andra delar av organisationens uppdrag för att det ska tas på allvar och förstås? I så fall är en räddning alla fantastiska hjälpmedel som marknaden erbjuder idag, med alltifrån smarta MA-system till analysverktyg. En bonus är också att många av dem dessutom är starkt säljdrivande vilket är ett språk som även ingenjörer och ekonomer förstår.

Det blir ännu viktigare att lägga lite extra tid på att hitta de rätta KPI: erna för att se rätt effekt av det som görs. Är kanske en mer datadriven marknadsföring lösningen på den missförstådda marknadschefen och en marknadsavdelning som förväntas göra både mer och mindre på samma gång?

Känner du igen dig som den  ”missförstådda marknadschefen” som jag beskrivit behöver du inte längre vara ensam. Då är du är varmt välkommen att höra av dig till ett gäng kunniga marknadsföringskonsulter som både förstår dagens marknadssituation och vilka verktyg du kan använda, men även är väl insatta i hur det kan vara att arbeta i traditionella organisationer.

Välkommen att höra av dig till mig eller någon av mina kollegorhej@crescando.se

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration