Företaget och varumärket – och så jag
Malin Sjöman
För ett tag sedan diskuterade panelen på P3:s Morgonpasset hur medarbetare väljer att tatuera in sitt företags logga på sin kropp. Upprinnelsen var ett företag i Norrköping som erbjuder studenter 3 000 kr mot att de upplåter sin kropp som marknadsföringskanal.
Idén är inte ny. Däremot har det nog varit mer vanligt att företagets kunder eller medarbetare själva väljer att stå för tatueringen. Harley Davidson, Converse, Atari och Apple är alla exempel. I Sverige och B2B-sfären finns Scanias engagerade lastbilschaufförer som tatuerar in en grip på sina arm i lojalitet med företaget. (Tack Johan Gromark för exempel och illustrationer.)
En tatuering måste vara den ultimata symbolen för att en anställd identifierar sig med företaget och dess värderingar! Men det finns fler vägar att gå i arbetet med att involvera medarbetarna i företaget.
Ett varumärke definieras ofta som den samlade bilden av alla associationer som omvärlden gör när de hör om företaget. Vad tänker våra kunder, våra potentiella kunder, våra konkurrenter och våra partners på när det talas om vårt företag? Vilket rykte har vi på marknaden?
B2B-varumärken specifikt byggs i mycket hög grad genom mänskliga relationer: i relationen mellan kunden och säljaren, kunden och säljstödsteamet, kunden och integrationsteknikern, kunden och supportavdelningen. Alla medarbetare bidrar på sitt sätt till den bild av företaget som målas upp och alla blir varumärkesambassadörer: marknad, sälj, produktledning, utvecklingsavdelningen och kundsupporten.
För att bygga ett starkt varumärke, som inger trygghet och bygger förtroende räcker det inte med en rejäl marknadsföringsbudget. Lyckosamma B2B-företag låter varumärket utvecklas från att bara vara en logga och en symbol utåt till att bli en viktig kulturbärare i det interna värderingsarbetet. Hela organisationen mobiliseras kring varumärket för att arbeta mot samma affärsmål, spegla samma värderingar och tala med samma språk mot marknaden.
Om vi sen väljer att uppmuntra våra medarbetare att göra en fysisk tatuering som ett bevis på sitt engagemang eller om vi väljer att arbeta med mentala avtryck är upp till varje företag.
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.