Influencer marketing – ett sätt att förstärka din content marketing
Christine Sandmark
I USA är influencer marketing hett inom digital marknadsföring. I mitten på september var jag på ett spännande event i Stockholm arrangerat av Traackr – som har ett verktyg som hjälper företag att hitta ”influencers”, påverkare, i sociala medier och mäta deras insatser. Några av Sveriges starkaste påverkare i sociala medier var där, till exempel Brit Stakston, Sara Hernandez och Feffe Kaufmann. Vi fick många bra tips och idéer som vi direkt kunde ta med oss hem och pröva. Eventet sändes live, du kan se det här.
Eventet inleddes med en dialog mellan Nicolas Chabot från Traackr och Brit Stakston, en mycket inflytelserik twittrare. Brit berättade om hur vi kan identifiera vilka som påverkar online. I sociala medier är 90 % av alla användare åskådare – de lyssnar och läser, 9 % är engagerade i att dela och kommentera och endast 1 % skapar innehåll. Influencer marketing handlar om att identifiera de som påverkar ditt företags bransch eller marknad. Dessa påverkare kan inte bara stärka och sprida ditt innehåll, de kan även ge bra feedback och insikter. Involvera dem på ett tidigt stadium! Som influencer är Brit mycket försiktig med vad hon delar i sina nätverk, det ska vara innehåll som är relevant och som hon själv personligen tycker är viktigt.
Sara Hernandez valde att betona vikten av att se företagets anställda som ambassadörer för varumärket. Skapa en kultur som uppmuntrar de anställda att engagera sig och dela innehåll på sociala medier. Men skapa också en medvetenhet om varför människor vill dela innehåll. De delar för att de vill känna sig smarta, underhålla, hjälpa andra, få högre status och erkännande, underhålla relationer, eller visa sitt stöd för viktiga frågor.
Enligt Feffe Kaufmann finns fem hörnstenar för influencer marketing:
- Börja med att identifiera vem du vill nå och varför.
- Fokusera på kontexten och på att nå nya målgrupper.
- Skapa content för ett fåtal individer. Ta fram content som är unikt, personligt och respektfullt.
- Repetera, repetera, repetera – sprid ditt budskap i flera olika kanaler och flera gånger. Det räcker inte längre att kommunicera ett budskap en gång i endast en kanal för att nå fram.
- Slutligen är grunden för allt att bygga relationer och vänskap. Det handlar om att ge, ge, ge och kanske få. För att sedan behålla vänskapen – följ upp, tacka och vårda relationen.
Fyra steg på vägen till influencer marketing
Vad är då definitionen av influencer marketing? Det är marknadsföring riktad mot en eller flera utvalda individer, t ex journalister, bloggare, konsulter eller branschanalytiker, som har stort inflytande och kan påverka din kunds köpbeslut. Det handlar om att identifiera och bygga relationer med hjälp av dessa ”influencers”. Syftet är att öka trovärdigheten kring ett varumärke och i förlängningen hjälpa kunden i hans eller hennes köpprocess.
Att arbeta taktiskt med denna typ av marknadsföring är ett bra sätt att förstärka din content marketing. Här följer fyra steg för att komma igång med influencer marketing:
1. Identifiera ”influencers” eller nyckelpersoner inom ditt område eller din branch. Vilka är de? Vilka har potential att bli starka påverkare? Prioritera och välj ut de som är viktigast.
2. Nästa steg handlar om att påverka och engagera dessa personer för att de ska lägga märket till dig. Gör dem medvetna om dig och ditt företag. Några bra sätt är att följa dem i sociala medier, retweeta deras tweets, kommentera deras blogginlägg, blogga om när de föreläser, intervjua dem, eller se till att träffa dem på ett event.
3. När ni har börjat bygga relationen och de vet vem du är blir nästa steg att kontakta dem för att föreslå ett samarbete kring att skapa innehåll. Skapa gärna så stor del av innehållet som möjligt själv och låt påverkaren skriva under på detta med sitt namn. Sedan sprider ni ert gemensamma innehåll i respektive kanaler.
4. Målet på sikt är att skapa marknadsföring tillsammans med en eller flera av dessa påverkare genom att de blir ambassadörer för ert varumärke.
Har du egna erfarenheter av att jobba med influencer marketing? Vet du vilka de största påverkarna är i din branch? Vill du veta mer om Traacker? Lämna gärna en kommentar eller hör av dig om du vill diskutera.
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.