Hoppa till innehåll

Litium tar tempen på svenska B2B-företags satsningar på e-handel

Matilda Sjöstrand

Idag inleds 90 % av alla B2B-köp online och nätet har blivit en allt viktigare plattform för våra affärer. Men vad är svenska B2B-företags inställning till att förutom att bygga relationer och generera leads digitalt också göra affärer direkt på nätet? Frågeställningen ligger till grund för studien Svensk B2B-handel 2016 vi just nu genomför på uppdrag av Litium.

Som vi skrivit mycket om tidigare håller köpbeteendet när företag köper från andra företag, B2B, just nu på att förändras radikalt. En allt större del av B2B-köpen börjar idag på nätet, och alltfler företagsköpare gör alltmer av sin informationsinsamling direkt på nätet. De betyder att de flesta B2B-företag idag står inför utmaningen att förstå hur och i vilka kanaler de har störst potential att marknadsföra och sälja sina produkter i framtiden.

I USA är trenden redan tydlig hur B2B-företagen ökar sina satsningar på e-handel. Målet är att öka försäljningen till nya och befintliga kunder, minska kostnaderna för innesälj och kundtjänst och samtidigt erbjuda en bättre servicenivå till sina kunder.

Nu börjar vi även se signaler och ett ökat intresse för e-handel hos svenska B2B-företag. Allt fler företag inser värdet av en bra e-handelsplattform och vikten av att anpassa verksamheten till den digitala utvecklingen.

Studien: Svensk B2B-handel 2016

För att ta tempen på utvecklingen för B2B-handel på den svenska marknaden genomför vi på uppdrag av vår kund Litium nu den första studien i sitt slag. Litium erbjuder molnbaserade e-handelslösningar med kunder som PacsOn och Teknikmagasinet i portföljen. Målet med studien är att s bättre bild över det ökade intresse och satsningarna inom e-handel; Hur ser mognaden ut? Vad är det som driver förändringen? Var finns de största utmaningarna? Och hur tänker de som lyckats?

Du som arbetar med marknadsföring eller försäljning i ett etablerat mellanstort eller större B2B-företag är varmt välkommen att delta i studien och lämna ditt bidrag till trendspaningen. Som tack för ditt bidrag får du som besvarar enkäten tillgång till det slutliga resultatet av studien i form av rapporten Svensk B2B-handel 2016 om hur svenska företag ser på digital handel som kanal för B2B-affärer 2016. Som en extra bonus har du också chansen att vinna ett presentkort till ett värde av 5 000 kr hos någon av Litiums e-handelskunder. Anmäl dig här!

Studien genomförs under september och oktober månad och rapporten beräknas vara färdig i början på november i år.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration