Mätbar marknadsföring skapar ny roll på marknadsavdelningen
Christine Sandmark
De digitala verktygen får en allt större betydelse för marknadsavdelningens framgång. Tiden för den traditionella marknadsavdelningens kreativa kampanjer, annonser och reklam med resultat som inte riktigt går att mäta är förbi. Från att ha haft en mer samordnande och kreativ roll har kraven på en marknadsavdelning förändrats, framförallt gällande teknisk kompetens. Marknadsförare idag måste ta initiativ till leadsgenereringen och äga data och kundsegmentering. Förutom att rikta och anpassa budskap till olika målgrupper gäller det att både kunna kvalificera och bearbeta leads innan de lämnas över till sälj.
Chief Marketing Technologist: Strategisk, kreativ och teknisk
Scott Brinker har nyligen gjort en kartläggning av The Marketing Technology Landscape. Som marknadsförare är det lätt att bli alldeles matt vid anblicken av alla de tusentals verktyg som finns. Marknadsföringens alla delar från varumärke, design och att skapa efterfrågan till content marketing, analys och mätbarhet påverkas idag av tekniska plattformar och lösningar. Frågan många marknadschefer ställer sig är hur man ska navigera och utvärdera vilka verktyg som de ska satsa på och implementera. För att hitta svaret på frågan har allt fler amerikanska företag redan valt att tillsätta den nya rollen Chief Marketing Technologist.
En undersökning som presenterades av Laura McLellan på Gartner tidigare i år visar på hur den nya rollen får allt större betydelse. 81% av de stora amerikanska företagen (med över $500 miljoner i årlig omsättning) som deltog i studien har idag en Chief Marketing Technologist eller motsvarande. Denna siffra var 70% året innan. Det finns enligt undersökningen flera varianter av titlar för rollen men den primära uppgiften är att säkerställa att den digitala marknadsföringen och de tekniska verktyg som används ligger i linje med affärsmålen för verksamheten. Det handlar om en senior roll som ett stöd till marknadschefen som är lika delar strategisk, kreativ och tekniskt kunnig. En person som kan utvärdera och implementera tekniska lösningar för marknadsföringen och samordna strategiska beslut och projekt mellan sälj, marknad och IT.
En ambassadör för innovation och nytänkande
Vilken effekt får då en Chief Marketing Technologist på marknadsföringsarbetet? Undersökningen visar att de som har etablerat rollen investerar mer av sina intäkter på marknadsföring, framför allt digital marknadsföring. De lägger också två gånger så mycket på innovation inom marknadsföring som t ex pilotprojekt och att experimentera med nya tekniska verktyg och metoder.
Sverige ligger ett par år efter utvecklingen i USA men trenden märks tydligt även här. Digitaliseringen påverkar och förändrar marknadsföringen i snabb takt, med allt mer aktivitet kring digital marknadsföring och investeringar i marketing automation och content marketing. Computer Sweden beskrev nyligen hur Universum införde tjänsten Chief Marketing Technologist för nio månader sedan för att styra den tekniska utvecklingen av marknadsföringen. Även Electrolux har en person i denna roll och TeliaSonera arbetar sedan ett 1,5 år med marketing automation. Erfarenheterna hittills är att marknad och sälj behöver komma närmare varandra.
Rollen kommer med all säkerhet fortsätta utvecklas både vad gäller titlar, arbetsuppgifter och förväntningar. Analytiker på Gartner förutspår att en Chief Marketing Officer år 2017 kommer att spendera mer på teknik än en Chief Information Officer eller IT-chef. En Chief Marketing Technologist får löpande både mer inflytande och synlighet i organisationen eftersom det behövs någon som dagligen kan styra och hantera de tekniska verktygen för marknadsföringen för att säkerställa framgång och ROI.
Vi på Crescando håller oss ständigt uppdaterade om det senaste inom B2B-marknadsföring. Vill du diskutera vilka tekniska verktyg inom marknadsföring som skulle passa din organisation? Hör gärna av dig!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.