Utnyttja kraften i dina interna varumärkesbärare
Susanne Hägvall
Hur ofta brukar ni ta pulsen på varumärket internt på ditt företag? Vet ni till exempel varför de anställda en gång valde att kliva ombord hos er? Skulle de göra om samma val idag? Och vad berättar de för omgivningen om sin arbetsgivare?
Det finns en styrka i att utnyttja kraften i dina interna varumärkesbärare. Våga testa, tänja och utmana internt innan du lägger strategin för ditt externa varumärkesarbete. Det är inte minst viktigt när det i allt högre grad är omvärldens bilder, utlåtande och värderingar som avgör hur framgångsrik du blir i varumärkesbyggandet. Mötet med ditt företag blir avgörande för upplevelsen och värderingen av ditt varumärke. Att ha medarbetare som kan stoltsera med var de arbetar stärker både den interna organisationen, företagets resultat och kundernas bekräftelse av att de gjort rätt val när de valde att samarbeta med just ditt företag. Vilket har särskild betydelse när det gäller långsiktiga, nära samarbeten som i B2B-affärerna. För att kunna bygga ett starkt och livskraftigt varumärke krävs att du lever som du lär. För om inte din egen organisation förstår eller väljer ditt varumärke, varför ska då dina kunder?
Sex framgångsfaktorer för internt varumärkesarbete
1. Alla har en egen historia
Låt de anställda berätta – varför de en gång valde ditt företag, hur de berättar för omgivningen om sitt jobb, vad de värderar mest med sitt arbete och hur de ser på ”sitt” företaget. Fånga upp vardagsberättelser som berör, överraskar och engagerar.
2. Våga möta bristerna internt
Vi vill alla att varumärket ska väcka känslor, säga något, vara lätt att känna igen. Ett likgiltigt intryck kommer ingen ihåg. Utmana varumärket internt för att hitta fler nycklar som skapar värde och fånga upp områden som bör förstärkas eller tydliggöras. Blunda inte för det som kan vara negativt, utan se det som en möjlighet att utveckla och stärka varumärket.
3. Upp på ledningens agenda
Ledningens engagemang för varumärkesbyggandet är avgörande för att få intern förankring och förståelse. Att öppet prioritera, kontinuerligt mäta och vara lyhörd för hur värde skapas och upplevs internt och externt är grundläggande för ett levande och framgångsrikt varumärkesarbete.
4. Öka förståelsen för vad som skapar värde för kunden
Förutsättningen för ett starkt varumärke är att kundernas upplevda värde av en produkt eller tjänst överensstämmer och helst överträffar deras förväntningar. Då räcker det inte med ledord, visioner och bilder om hur vi vill uppfattas. För att förstå hur kund, medarbetare och omvärld värdesätter ditt företag krävs att du kontinuerligt tar reda på det verkligt upplevda värdet.
5. Bygg inifrån och ut – du bedöms utifrån och in
Omvärldsbevakning, interna mätningar, referensinventering och kundnöjdhetsindex är exempel på metoder som kan var bra stöd för att styra varumärkesarbetet i rätt riktning. Men för att nå hela vägen är det viktigaste att leva som du lär. Dagskursen för ditt varumärke är aldrig starkare en värdet av den senaste upplevelsen av ditt företag.
6. Använd enkla och praktiska verktyg
När du vet vad som skapar värde blir det så mycket enklare att bygga vidare genom att fylla på värdedepåerna ytterligare. Kanalerna är många: storytelling, redaktionellt innehåll, kundberättelser, blogginlägg, kundkommunikation, event, employer branding, alumni- och användarföreningar, communities och fler. Gör inte allt på en gång. Rikta dina budskap så att de engagerar och välj ut de kanaler där dina kunder brukar eller vill vara. Glöm aldrig att upplevelsen av ett varumärke alltid måste förtjänas och hela tiden utvecklas. Genom att utnyttja kraften i dina interna varumärkesbärare byggs en starkare berättelse om ditt företag och vad det innebär att samarbeta med just er.
Image courtesy of Sura Nualpradid / FreeDigitalPhotos.net
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.