Webinar som leadsmagnet – din checklista för att komma igång!

Marina Kjellander

Begreppet leadsmagnet används ofta inom inbound marketing för att beskriva innehåll som attraherar och drar till sig potentiella leads. Leadsmagneten upplevs så pass värdefull att man kan tänka sig att delge kontaktinformation i utbyte mot till exempel en guide, en studie, ett quiz, en inspelning, eller, som denna artikel handlar om: ett webinar.

Flera kunder till oss, och även vi själva på Crescando erbjuder webinars där vi bjuder på kunskap, inspiration och expertis med syftet att attrahera nya leads och bygga kunskap hos våra befintliga kunder. För dig som är intresserad av att komma igång med webinars kommer här min egen checklista.

1. Sätt ett tema och planera för en webinar-serie

Fundera ut ett övergripande tema där ni ser en möjlighet att utbilda och inspirera era kunder och potentiella kunder. Vilken kunskap sitter ni på internt och vilka andra partners, kunder skulle ni kunna involvera i era webinars? Vad är målet att inspirera, utbilda eller kanske att dema? Tänk på att du med olika typer av webinars kan attrahera i olika köpfaser. Planera gärna för en serie webinars som är länkade till varandra, vilka du också kan nyttja i din marknadsföring i olika kanaler under en längre tid. Planera dessutom redan nu för uppföljningen efter själva webinaret.

2. Se till att ha kontroll på tekniken och testkör!

Det finns flera olika plattformar som var och en har sina för- och nackdelar. Välj en som ni är komfortabla med. Testkör gärna med kollegor som sitter på olika platser med olika enheter (pc, mobil, läsplatta etc). Testa att ljud, bild och möjligheten att ställa frågor via chattfunktionen fungerar bra.

Testa hellre en gång för mycket än en gång för lite – jag vet av erfarenhet att oförutsedda saker kan hända när teknik och människor är involverade

Plattform och teknik

  • Kör helst via kabel istället för WiFi för att säkra snabb och säker uppkoppling.
  • Erbjud möjligheten för deltagarna att ringa in på ett telefonnummer till webinaret. Vi kör via Skype for Business och har köpt till en användarlicens som heter Ljudkonferens (Audio Conferencing) i Office 365. Även GoToMeeting är ett populärt alternativ, men det finns en uppsjö av plattformar.
  • Se till att boka ett rum där akustiken är bra och där ni får vara ifred. Sätt upp en lapp på dörren till kollegorna ”Stör ej – webinar pågår”.
  • Köp in en USB-mikrofon för bättre ljud. Vi använder en Blue Yeti Pro mikrofon men det finns gott om alternativt. Ska du synas i bild är det också bra att ha en bra kamera påkopplad. Själva kör vi bara ljud och PowerPoint, än så länge…

3. Aktivera och nå rätt målgrupp genom rätt kanaler

Att aktivera och få ut inbjudan i olika marknadsföringskanaler är ofta det roliga. Skapa en landningssida och använd webinaret som CTA i dina blogginlägg. Lägg tid och resurser på aktiveringen för att nå ut till och få så många anmälningar som möjligt från rätt målgrupp. Se också till att använda Marketing Automation-systemet för att aktivera webinaret före, under och efter för att nå maximal effekt.

4. Dagen D – att tänka på strax före och under själva webinaret

  • Förutom den eller de som ska prata under seminariet bör det finnas med en person som får huvudansvar för tekniken; släppa in personer i mötet, skicka länk till de som inte hittar bekräftelsen, hjälpa till om någon får problem med ljud etc. Under webinaret kan denna person också notera frågor från chatten samt ställa dessa till talaren när det är lämpligt.
  • Inled varje webinar genom att hälsa välkomna och berätta om vett och etikett; alla bör vara mutade, frågor ställs i chatten alt i slutet av presentationen, eventuella hålltider, information om hur presentationsmaterialet distribueras med mera.
  • Logga gärna in 15 minuter före utsatt tid, dels för att testa att allt fungerar men också för att vissa av deltagarna vill göra detsamma och loggar in tidigt.
  • Glöm inte att stänga av alla program och appar så det inte dyker upp olämpliga pushnotiser under dragningen.
  • Ta fram en särskild välkomstslide som syns för de som ringer in före utsatt tid: ”Välkomna till webinar om XXX. Vi kör igång kl 11.30”
  • Avsätt tid i slutet för eventuella frågeställningar. Förvänta dig inte lika mycket frågor som under ett vanligt frukostseminarium, se därför gärna till att ha några frågor i rockärmen. Och sist men inte minst, respektera deltagarna genom att hålla tiden – tacka för uppmärksamhet och avsluta på eller före utsatt tid!

5. Uppföljning och nästa steg

  • Gå igenom deltagarlistan och exekvera på uppföljningen (som redan är planerad). Är det några som kanske ska kontaktas personligen direkt?
  • Skicka alltid ut ett tackmail och inkludera gärna länk till presentationen och även länk till inspelning för de som vill titta igen eller dela till en kollega som missade.
  • Samla gärna feedback och lärdomar inför nästkommande webinar för att kunna förbättra och förfina.
  • Nyttja gärna det inspelade webinaret som fortsatt leadsmaget på hemsidan. Dvs webbesökare kan fylla i ett formulär och ta del av webinaret i inspelat format.

Med denna checklista hoppas jag du känner dig redo att våga testa webinars om du inte redan gjort det. Hoppas att tipsen kommer till nytta!

Har du frågor eller vill bolla upplägg och idéer kring webinars, tveka inte att höra av dig till mig på mejl marina@crescando.se eller på 0734-14 13 20.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Content och Inbound Marketing går i korthet ut på att inspirera, utbilda och hjälpa potentiella kunder längs köpresan för att i slutändan göra en affär. Genom relevant innehåll kan en…

Läs vidare

I dagens digitala tillvaro suddas gränsen den mellan den privata och yrkesmässiga online-upplevelsen ut. Du läser, lyssnar och tar del av det som faller inom ditt intresseområde, oavsett när du…

Läs vidare