4 råd för att lyckas med din B2B-marknadsföring

Malin Sjöman

Speaker Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!

Inbound marketing, content marketing, marketing automation och social selling är bara några av de begrepp vi som B2B-marknadsförare fått lära oss de senaste åren. Med alltmer digitala köpresor, där våra kunder söker information och inspiration på egen hand, har det blivit lika viktig för B2B-företag att ha en stark digital närvaro som att ha en kompetent säljkår. Dagens kundresa rör sig snabbt mellan digitala och fysiska möten. Det betyder också att den moderna B2B-marknadsföringen tydligare än någonsin tidigare måste kopplas till säljarnas aktiviteter och inte minst att säljorganisationen måste ta en aktiv roll i marknadsföringsarbetet.

Vad är det då som krävs för att lyckas med B2B-marknadsföringen i det digitala landskapet? När fokuset flyttar från roll-ups, tryckta produktkataloger och färgglada powerpoints till inbound och content marketing blir fyra saker avgörande för att lyckas:

1. Lär känna dina kunder som personer – inte bara organisationer

Grunden i all marknadsföring är att utgå från kundens behov och inte det egna företagets. Inom B2B har det traditionellt setts som tillräckligt att segmentera kunder baserat på företagsstorlek, verksamhetsområde och geografi. Idag inser vi att professionella köpare också är människor. Vi måste förstå och kommunicera med dem som människor, inte som formella organisationer eller företag.

Första steget i ett framgångsrikt inbound marketing-arbete är därför att lära känna din kund, ett jobb som måste göras gemensamt mellan marknad och sälj. Undersökningsföretaget Forrester konstaterade 2018 att marknad och sälj bara har har en enad bild av vilka segment och vilka konton man ska adressera i 24 % av B2B-företagen. I tre fjärdedelar av företagen drar alltså marknad och sälj åt olika håll – knappast ett effektivt sätt att göra affärer.

Söker Projektledare digital marknadsföring banner

2. Skapa inspirerande content som utgår från dina kunders behov

Inbound marketing handlar om att dela med sig av kunskap, erfarenhet och inspiration i syfte att väcka potentiella kunders intresse, bygga förtroenden och i slutändan få nya affärer. För att vara intresseväckande och relevant måste du utgå från de utmaningar dina kunder brottas med och visa på hur du och ditt företag kan hjälpa dem på vägen.

Bra content tas inte fram baserat på magkänsla. Det planeras i dialog mellan marknad och sälj utifrån den gemensamma bilden av kundernas behov och utmaningar. Kreativiteten används för att lyfta berättelsen och låta den ta form i text, bild, ljud eller video. Digitala medier ger oss nästan oändliga variationsmöjligheter att få fram det vi har att säga!

3. Jobba aktivt med din aktivering

Det innehåll du skapar får ett värde först när det når sina mottagare. Många B2B-företag faller fortfarande på att de inte gör tillräckligt för att aktivera sitt content i de digitala kanalerna. SEO, annonsering, sociala medier, epostutskick är alla självklara verktyg för att sprida berättelsen. Vilka kanaler fungerar bäst? De där din målgrupp finns. Glöm inte heller här att engagera säljorganisationen i arbetet. Social selling utan bra content är som att försöka köra en bil utan bensin!

4. Koppla marknadsföringsmålen till säljmålen och sätt gemensamma KPI:er

Många B2B-marknadsförare brottas med utmaningen att kunna bevisa värdet av sin existens. Med de digitala verktygen har vi fått nya möjligheter att analysera och följa upp det jobb vi gör. Arbetet börjar redan i planeringsskedet. Genom att koppla marknadsföringsmålen till företagets strategiska mål och inte minst säljmålen blir det tydligt hur arbetet ska bidra. Gemensamma mål och KPI:er mellan marknad och sälj blir också viktigt för att gemensamt ta ut rätt kurs och försäkra oss om att vi verkligen drar åt samma håll

—–

Posten publicerades först på Resumé med titeln 4 tips från experten – så lyckas du med din B2B-marknadsföring. Du som vill fördjupa dig i den nya B2B-marknadsföringen har nu också chans att delta i vår Masterclass B2B-marknadsföring – strategi, budskap, process och kanalval som genomförs i samarbete med Resumé Akademi. Läs mer och anmäl dig här!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Content och Inbound Marketing går i korthet ut på att inspirera, utbilda och hjälpa potentiella kunder längs köpresan för att i slutändan göra en affär. Genom relevant innehåll kan en…

Läs vidare

I dagens digitala tillvaro suddas gränsen den mellan den privata och yrkesmässiga online-upplevelsen ut. Du läser, lyssnar och tar del av det som faller inom ditt intresseområde, oavsett när du…

Läs vidare