5 tips för att komma igång med film i din B2B-marknadsföring
Anna Lindman
Vill du hellre lyssna på inlägget, klicka här!
Det finns många anledningar till att börja arbeta med film istället för enbart det skrivna ordet i din B2B-marknadsföring. En orsak är att vi idag behöver vara snabba med att få ut vårt budskap. Film är mer direkt och lättare att ta till sig än att läsa en text. Men kanske är den starkaste anledningen att det blir mer personligt! Rörligt innehåll är ett bra sätt att lyfta fram dina fantastiska och kunniga medarbetare inom hela företaget. Det behöver inte nödvändigtvis vara cheferna eller specialisterna som ska glänsa utan minst lika viktigt är att visa upp hela företaget och alla medarbetare. Eftersom det är ni tillsammans som bygger ert varumärke och er affär. Video passar också utmärkt för att visa upp kundprojekt ni jobbat med tidigare, för att bygga förtroende och få nya kunder att ta steget! (Här hittar du fler exempel på hur du kan använda rörligt material i ditt content-arbete.)
Fem konkreta tips för dig som vill testa att göra film på egen hand
1. Är det ok att filma med mobilen?
Absolut, en modern mobil duger till att producera enklare filmer till dina sociala kanaler eller blogg. Ett tips är att se över inställningarna i din mobil. Filma gärna i 1080p.
2. Skaffa en mikrofon och ett stativ
Det spelar ingen roll hur snygg din film är om ljudet är dåligt och ingen kan höra vad som sägs. Investera därför i en liten mikrofon, en så kallad mygga. Sätt myggan på kavajslaget eller tröjan en bit under hakan, på ett sätt så att den sticker ut så lite som möjligt. Se även till att dölja sladden under kläderna på personen du filmar. Det finns flera varianter av stativ som är utformade för mobiltelefoner. Kostar bara några hundralappar och räddar din video från dina skakiga händer.
3. Tips inför filmningen
- Håll det kort och genomtänkt – Formulera ditt syfte tydligt, ställ en till tre relevanta frågor, gör inte en för lång och ogenomtänkt film. Be alltid den som intervjuas upprepa frågan i sitt svar om intervjuarens röst inte ska höras i filmen. Exempel på fråga: Vilka var företagets vanligaste säljutmaningar? Intervjupersonen inleder med att säga: Våra vanligaste säljutmaningar var…
. -
Filma i liggande format, som är det vanligaste formatet då det visas på Youtube. I sociala media kan även stående eller kvadratiskt (1:1) format funka. Tänk innan du filmar på hur du vill att det ska se ut.
.
- Ljus – Se till att intervjupersonen får tillräckligt med ljus på sig så den syns och sticker ut ur sin omgivning. Dagsljus är att föredra, men inte för starkt solljus.
. - Blickriktning – Fundera på hur tilltalet ska vara. Vid en intervju är det vanligaste att personen tittar precis bredvid kameran, därför är det bra att intervjuaren står där. Om personen ska titta rakt in i kameran så ska tilltalet vara mer direkt mot tittaren. Viktigt är också att blickriktningen är i nivå med kameralinsen så att man inte tittar ned eller upp mot kameran.
4. Klipp din film direkt i mobilen
Du behöver inte investera i dyra program för att klippa ihop din film.
Det finns flera gratis-appar för enkel och snabb produktion direkt i mobilen:
- iMovie – Videoredigering för iPhone.
- PocketVideo – Videoredigering där du enkelt kan anpassa din video till olika format.
5. Glöm inte texten!
Du vill att din film ska väcka intresse även om tittarna inte har möjlighet att slå på ljudet. Därför är textningen väldigt viktig. Texta din film så kommer fler personer att engagera sig i ditt innehåll. Youtube har ett bra textningsverktyg som är enkelt att använda.
Summa summarum
Det är inte komplicerat eller dyrt att göra enkla och korta filmer på egen hand. Men har ni varken tiden, engagemanget eller kunskapen internt är det kanske bättre att anlita ett proffs.
Känner du igen dig och funderar du på att börja med film i ert content-arbete? Kontakta gärna oss så pratar vi mer om hur ni kan använda film i din B2B-marknadsföring.
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.