Hoppa till innehåll

Content marketing B2B: Fokusera, prioritera och dela med kunden i fokus

Malin Sjöman

För ett par veckor sen hade vi glädjen att hälsa Anette Jarmert varmt välkommen till team Crescando. Anette har lång erfarenhet inom marknad där hon haft olika roller med fokus på content marketing för B2B – senast som strategiskt ansvarig och ledare för inhouse-teamet för content-produktion på Dustin. Här berättar Anette som verkligen brinner för content marketing om sina erfarenheter.

Var klar över vad du vill uppnå med din content marketing

– Till en början kan det vara svårt att se helheten med content marketing. Vad kan du åstadkomma med en bestämd satsning?  Vad ska göras och varför? Och inte minst för vem? En vanlig fälla du helst vill slippa ramla i är att försöka göra allt för alla,  förklarar Anette.

Hon menar att det är viktigt att du innan du sätter igång och skapar content har en klar idé om varför du gör det och vad du vill åstadkomma:

– Ska vi göra content marketing för inspiration, lägga mattan med brett innehåll för att inspirera och bygga varumärke – eller ska vi jobba fokuserat med inbound marketing, driva köpresor med målet att fånga leads. Eller kanske både och? Det beror ju helt på vad du har för mål, syfte och budget. Du kan såklart göra båda delarna men då ska det ligga som en del i din strategi. Du behöver också ha klart för dig vilka mål du driver, och framför allt inte driver mot.

Det går inte att göra allt för alla, och det viktiga är att tänka till vem är det vi pratar med. Det är onödigt att skicka hagel och hoppas att vi når ut till rätt person. Du måste våga välja och välja bort. Ibland är det att fokusera på en smalare målgrupper eller en persona, ibland en viss tjänst och ibland en marknad, förklarar Anette.

Börja berättelsen i kundens utmaning

I en tidigare artikel här på B2B-blobben har vi skrivit om hur du kan jobba tematiskt för att bygga en story som verkligen hjälper till kund framåt på sin köpresa. Anette menar att en bra berättelse som grund för din content marketing alltid börjar i kundens perspektiv:

– Vad är det för utmaning eller smärta det är vi kan hjälpa till att lösa? Och vad vill vi att personen ska göra, tycka och tänka efter att ha tagit del av vårt content? Syftet är att finnas tillhands och hjälpa din blivande kund att fatta ett beslut, och gärna det som också blir rätt beslut för dig.

Aktivera ditt content där mottagaren finns

Anette betonar också att en viktig del av content marketing-arbetet – oavsett B2B eller B2C – är att ha en plan för hur innehållet ska aktiveras:

– Det spelar ingen roll hur bra och rätt det innehåll är som du producerar – om det inte distribueras och når ut till din målgrupp där den hämtar sin information händer ingenting. Och aktivera innehållet kan du göra om och om igen. Det är bara du som blir trött på det, och blir du för trött på det: byt rubrik och bild. Då blir det som nytt.

Ett tips i aktiveringen av innehållet är att gå hand i hand med företagets social media manager, den som ansvarar för företagets digitala kanaler, och få hjälp kring hur ni tillsammans bäst når ut baserat på syfte och mål för varje enskild enhet.

– En annan viktig del är att också koppla ihop sökordsarbetet med content-planeringen. Om vi gör rätt här så kan vi få in en del trafik gratis som resultat av ett fokuserat content marketing-arbete, menar Anette.

Se till hela pusslet

Det som är både roligt och kan vara utmanande är att content marketing för B2B innehåller många olika delar och moment som måste hänga med och hänga ihop:

– När vi jobbar med content marketing B2B är varje pusselbit lika betydelsefull och ibland kan det kännas överväldigande att ensam sätta hela pusslet. Det tyckte i alla fall jag i mina tidigare roller. Då kan det vara skönt att veta att man behöver inte gå ensam utan det finns hjälp att få, avslutar Anette.

Vill du höra mer om Anettes tidigare erfarenheter eller bolla dina egna utmaningar är du varmt välkommen att höra av till anette@crescando.se ! Här kan du också läsa mer om Crescandos erbjudande inom content marketing B2B.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration