Hoppa till innehåll

Content marketing från digitalt till möten i verkliga livet

Susanne Hägvall

Definitionen av content marketing är: Att hjälpa våra potentiella kunder genom deras köpprocess genom att löpande erbjuda paketerad kunskap – ”content” – av värde för dem, med målet att vinna deras intresse och förtroende och i slutändan affären.

Som marknadsförare är målet att 1. fånga upp det intresse och engagemang som våra potentiella kunder visar digitalt, 2. skapa en dialog genom att löpande dela med oss av inspiration och svar som kunden söker i olika faser av sin köpprocess och 3. bidra till att så många som möjligt av de leads vi fångar upp verkligen tar steget att bli kund.

Idag börjar 90 procent av de affärer som görs mellan företag på nätet.  När ett affärsbeslut B2B sedan väl fattas görs det mellan människor. En viktig del i vårt arbete som marknadsförare är att överbrygga den digitala kommunikationen och möten i verkliga livet. Hur kan vi då bibehålla och utveckla vårt ”content marketing-tänk” så att det fungerar både digitalt och i de fysiska mötena med vår målgrupp? Och vilka former av personliga möten kan vi arbeta med?

Vi har tidigare här på bloggen skrivit om hur du genom att återanvända och paketera om din berättelse, content recycling, kan nå ett bredare genomslag. Personliga möten och event ett utmärkt sätt att ge nytt liv åt det content och teman du redan arbetar med. Enligt content marketing Institutes senaste studie är event en av de tre mest effektiva kanalerna för content marketing.

Det finns en mängd olika typer av företagsmöten, egna och externt arrangerade, som kan stärka effekten av din content marketing. Allt ifrån större kund- eller partnerkonferenser till det enskilda kundbesöket. Eftersom många företag inte har förutsättningar att löpande arrangera större event ger vi här några exempel på personliga möten i mindre format.

5 former av personliga möten i content marketing-arbetet

  • Bjud in till frukost
    En uppskattad form av personliga möten är ett frukostseminarium, eller varför inte en afternoon tea. Under lättsamma former får deltagarna möjlighet att fylla på med inspiration och kunskap samtidigt som de kan dela erfarenheter med varandra. Med rätt innehåll är ett kortare seminarium i början eller slutet av dagen lätt att tacka ja till. Ett utmärkt tillfälle för dig att både knyta personliga kontakter och fånga upp köpsignaler. Med en avslutande frågestund kan du samla värdefull information om deltagarnas utmaningar och vardag, som hjälper dig att bli ännu mer träffsäker i din marknadsföring.
  • Skapa värde genomnätverk och referensgrupper
    Ett bra sätt att stärka företagets position som Thought Leader är att skapa forum för mer fördjupade diskussioner och erfarenhetsutbyten med din målgrupp. Det kan till exempel handla om ett av företagets specialistområde som är av intresse för målgruppen, eller en strategiskt viktig del av verksamheten som företaget vill stärka sin profilering inom. Du håller i taktpinnen och bestämmer temat för träffarna, naturligtvis i linje med din övergripande content marketing-plan. För att få personer att engagera sig aktivt, är det viktigt att de känner delaktighet. Till exempel genom att låta deltagarna ta del av information som ännu inte finns allmänt tillgänglig, låta dem dela med sig av egna erfarenheter och vara öppen för deras feedback.   Att arbeta med referensgrupper kan ge värdefull input till både framtida affärsstrategi och produktutveckling.
  • Ta vara på talarmöjligheter på externa event
    Du behöver inte alltid stå som arrangör själv för eventet. Ofta får du en högre trovärdighet som inbjuden av någon annan. Att någon utomstående och oberoende bjuder in dig som ”specialist” eller ”expert” är en kvalitetsstämpel. Den kunskapsledarposition som du själv strävar efter att bygga tar ofta ett stort kliv när någon annan talar för dig i din sak. Gör du bra ifrån dig leder ett externt föreläsningstillfälle ofta till fler talarförfrågningar. Nätverka och håll ögonen öppna för aktuella områden och externa event inom ditt område. Du kan börja att testa med egna event i mindre och större skala, öva och förbered presentationspaket med en egen twist och gärna någon form av nyhetsvärde eller ny vinkling. Och låt välden veta att du kan vara experten som de letar efter till sitt event.
  • Håll utbildning och stärk din position som kunskapsledare
    Utbildning är en utmärkt form för att bekräfta sin kunskapsledarposition. Som ett sätt att paketera och dela kunskap ur ett content marketing-perspektiv kan en utbildning fungera jättebra. Om du inte har utbildning som din kärnverksamhet är det dock viktigt att hitta rätt nivå, både vad gäller insats och innehåll. Att planera och sätta ihop en eller flera utbildningar tar tid och resurser. För att det ska vara värt allt nedlagt arbete bör du planera för att kunna återanvända materialet vid flera tillfällen. Du bör också göra avvägningen hur utbildning passar in i ditt företags övriga content marketing-palett. Gör du ett bra jobb här, finns extra intäkter att tjäna. Relevant och unik kunskap har alltid ett värde för rätt målgrupp.
  • Låt content inspirera på säljbesöket
    Som marknadsförare i ”den nya B2B-marknadsföringen” är det viktigt att tydligt kunna visa att vi bidrar till företagets affärer. Ett nära samarbetet mellan marknads- och säljavdelningen är en förutsättning för att du ska lyckas hela vägen med din content marketing. När vi låter marknadsföringen följa kundernas köpprocess, blir det lättare att bistå säljarna med relevant innehåll som stöd i deras säljarbete. Beroende på hur redo kunden är, vilka utmaningar han eller hon står inför och hur säljaren väljer att lägga upp sitt arbete, kan olika innehåll stärka både vår förhandlingsposition och kundens förtroende för oss. Genom att visa på alternativa lösningar och hur andra har tacklat liknande utmaningar som kunden står inför, hjälper vi kunden framåt i köpprocessen. Med relevant, säljstödjande, content kan du bekräfta och befästa att kunden gör rätt val genom att välja dig som leverantör.

Dela gärna med dig av egna erfarenheter om hur du tänker kring event och personliga möten i content marketing-arbetet. Lämna gärna en kommentar eller hör av dig direkt på mail

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration