Hoppa till innehåll

Några råd på vägen inför ditt nästa blogginlägg #2

Susanne Hägvall

B2B-bloggen spelar en viktig roll för att driva trafik, generera leads och stärka företagets position som kunskapsledare. För att nå igenom bruset med just din blogg är målmedvetet arbete, kontinuitet och god planering viktiga ingredienser. Det är det samlade intrycket som skapar värdet och upplevelsen av just din företagsblogg och som gör att läsarna kommer tillbaka.

Se varje inlägg som en byggkloss i det totala bloggbygget och planera därefter när du sätter dig ner för att skriva.

1. Sätt upp mål för vad du vill uppnå med bloggposten

Vill du skapa engagemang? Visa på företagets kunskap inom ett känt område eller etablera position inom ett framtida segment? Eller är syftet att driva trafik och generera leads? Fundera också igenom hur ditt inlägg kan kopplas till andra, tidigare bloggposter och länka. På så sätt kan du åter väcka uppmärksamhet även för äldre inlägg på fötetagsbloggen.

2. Bestäm vem du skriver för

Utgå från vem du vill ska läsa det du skriver och skapa ditt inlägg så att det möter deras behov av inspiration, kunskap eller konkreta fakta inför ett köp. Här gäller det att du gjort hemläxan med kundinsikt först. Vilka är företagets personas ? Vilka utmaningar är det du vill adressera med ditt blogginlägg?

3. Tänk redaktionellt och gör research

Hur du skriver är lika viktigt som för vem du skriver. Ju bättre du blir på att fånga intresse, inspirera och beröra desto fler kommer att läsa det du har att berätta. Precis som i en redaktionell text söker den som läser någon form av ”nyhetsvärde”. I blogginlägg B2B handlar det oftast om att hitta ny kunskap och nya idéer eller att få bekräftelse på egna erfarenheter eller hypoteser. Med ett redaktionellt upplägg kan du väga in fakta och krydda med ditt företags unika kunskap och dina egna reflektioner som ökar målgruppens intresse.

4. Skapa struktur och kontinuitet

Genom att planera i förväg för kommande inlägg blir det lättare att hålla uppe takten i publiceringen av nya bloggposter. Lägger du en plan i någon form av redaktionell kalender blir det enklare att skapa kontinuitet. Med en gemensam kalender för allt content får du också en bra överblick och kan planera in bloggposter som förstärker eller balanserar övrig contentproduktion. På så sätt ökar du effekten i företagets marknadsföring.

5. Hitta en gemensam form för dem som skriver på bloggen

Är ni flera personer som bidrar med inlägg är bör alla vara införstådda med vilken karaktär och kvalitet företagsbloggen ska ha. Att presentera innehåll ur olika perspektiv är självklart bra, men det är viktigt att det är tydligt vad syftet är med bloggen och vem som den vänder sig till. Ett sätt är att få buy-in kan vara att formulera några korta rader om det och om vad som förväntas av dem som skriver på bloggen, både interna eller externa personer.

6. Bjud in till kontakt och dialog

Ta alltid tillfället i akt att öppna upp för dina läsare att komma med reflektioner och kommentarer. Be dem dela med sig av egna erfarenheter, frågeställningar och värdefull feedback som kan bidra till att utveckla bloggen ytterligare. Gör det enkelt att prenumerera på bloggen för de som vill följa det ni skriver. Se det som ett förtroende och en drivkraft att fortsätta utveckla bloggen som en viktig plattform för varumärkesbyggande och leadsgenerering.

7. Glöm inte löpsedeln!

Att kontinuerligt publicera relevant content på bloggen är viktigt för att driva trafik till företagets webbsite. Men det är först när du sprider information om ett nytt intressant inlägg som du kan nå ut till andra än de som aktivt är ute och söker. LinkedIn och Twitter är exempel på bra B2B-kanaler att pusha för nya blogginlägg. Se också till att bloggen är väl synlig på siten och sökbar.

8. Mät och följ upp effekten av företagets bloggande

Mäta är viktigt för att kunna utvärdera värdet av det arbete som du och dina kollegor lägger ner på bloggen. Följ besökarflödet på webben kontinuerligt. Hitta och analysera besökstoppar under enskilda dagar i samband med publicering och spridning av nya blogginlägg. Förhoppningsvis kommer du också efter ett tag att kunna se att ett kontinuerligt bloggande bidrar till en trendmässig ökning av besökare. Glöm inte heller att regelbundet följa upp enskilda inlägg. Vilka var det mest respektive minst lästa inläggen under året, kvartalet, månaden? Lär av dina erfarenheter för att bli ännu bättre på framtida innehåll, spridning och leadsgenerering.

Hur bloggar ditt företag och varför? Vem är involverad och hur hittar ni inspiration? Berätta gärna om dina erfarenheter genom att lämna en kommenter eller maila mig direkt.

Det här är andra delen i en serie om bloggens roll i B2B-marknadsföringen. Den första delen ”Utnyttjar du potentialen i din B2B-blogg?” hittar du här

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration