Hoppa till innehåll

Publicera ditt content resurseffektivt från hängmattan

Jens Östrud

Lyssna på artikeln här >>

Content marketing handlar ju om att du bjuder på värdefull kunskap som hjälper dina kunder och prospekts genom hela kundresan. Inom B2B är kundresorna ofta långa och komplexa och mottagarna av ditt content hoppar ofta fram och tillbaka mellan content som passar på olika steg i deras köpresa Problem – lösning – varumärke. Det gör att du som B2B-marknadsförare behöver upprepa dina budskap i alla steg och påminna om vilket värde du kan erbjuda kunder och prospekts. Även om B2B marknadsför och säljer mot företag så är det människor på företagen som fattar köpbesluten. Så här kan du hjälpa dem på köpresan med återanvänt innehåll även under ledigheterna.

Du själv är kanske urless på ditt content, dina budskap och värdeerbjudanden… men för den skull kanske inte alla ditt företags kunder och potentiella kunder är det. Troligen har inte alla läst eller sett allt du har publicerat och aktiverat i sociala medier, nyhetsbrev och andra kanaler. Och om några redan har tagit del av en artikel, film, poddavsnitt, guide eller checklista så kan det vara av stort värde för dem att bli påminda om hur du kan hjälpa dem med deras utmaningar.

Bjud på värdefullt innehåll under ledigheten

Det är inte alls säkert att alla ditt företagets kunder och prospekts håller sig helt borta från epost, LinkedIn, poddspelare och andra kanaler under hela semestern. Idealbilden av en skön semester har länge varit att läsa en bok i hängmattan. Nu kan det lika gärna vara att lyssna på poddar, läsa intressanta undersökningar, inspirerande artiklar, utbildande whitepapers eller annat innehåll mer för nöjes skull än som ytterligare en arbetsuppgift att hinna med bland alla viktigare och mer brådskande uppgifter och möten under arbetsveckorna.

Påminn kunderna med små medel

Det tar ofta mycket resurser att skapa nytt innehåll och det kan vara svårt att hinna med allt inför ledigheten. Att återanvända värdefullt content som du redan har publicerat är mycket resurseffektivare än att skapa nytt. Om du dessutom scheamlägger publiceringarna under ledigheterna så säkerställer du att du publicerar kontinuerligt utan att du behöver planera och utföra det när du är ledig. Med hjälp av taktiken återanvänd och schemalägg kan du erbjuda värdefullt innehåll till dina kunder och prospekts även under semestern. Det hjälper dig förhoppningsvis att vara i färskt minne när deras arbete drar igång igen.

Så kan du återanvända och schemalägga ditt innehåll

Med små medel kan du påminna din målgrupp regelbundet om ditt värde även under semestern. Här får du några idéer du kan utgå från. Låt återanvändningsidéerna flöda!

  • En artikel kan bli flera inlägg i sociala medier. I en artikel eller kundcase finns säkerligen många värden, insikter och kunskapsbitar, och de kan bli nya inlägg i sociala medier. Fokusera inlägget på ett budskap, och nämn också vilka mer värden du bjussar på i artikeln. Publicera olika bilder, så har du flera olika inlägg.
  • En film kan bli flera korta. Har du publicerat kundcase, instruktionsfilm eller en annan film som kan delas upp i flera korta? Gör likadant som med en skriven artikel så har du flera inlägg i sociala medier.
  • Repetera inlägg i sociala medier, men skriv bara om dem lite. Kanske en ny inledning och en annan bild.
  • Har du en artikel med en lista på tips? Då kan du göra två nygamla artiklar av den genom att dela upp tipsen mellan artiklarna. Fem tips kan bli två artiklar med tre tips i varje där du repeterar ett tips. Sätt en ny rubrik ingress och bild och en länk till den andra artikeln med resten av tipsen. En artikel har plötsligt blivit tre artiklar och tre inlägg.
  • Innehållet i nyhetsbrev kan med fördel återanvändas genom att skicka ut artiklar, filmer och guider igen. Det kan räcka att omformulera ämnesraden, preview-texten och texterna lite så har du ett nytt nyhetsbrev. Kanske byta bild? Var försiktig med CTA som kräver att du agerar snabbt, som t.ex. Boka möte eller Kontakta oss. Om du inte är beredd att återkomma inom kort är det säkrast att du bara länkar till content. Annars riskerar du att mottagarens bild av dig försämras.
  • Har ni några whitepapers, guider eller lathundar i PDF som agerar leadsmagneter på er sajt? I så fall kan ni aktivera dem i sociala medier igen. Antingen som annonser eller organiska inlägg.
  • Schemalägg publiceringarna. Allra enklast brukar det vara om du har samlat alla sociala medier-konton och nyhetsbrev i ditt system för marketing automation. Det ger bra en överblick. Dock kan det vara viktigt att någon från din organisation är beredd att interagera med eventuella kommentarer och delningar. Det kanske är det du gör från hängmattan en stund i sommar?

Så kan ni gå till väga

Hur kan ni då göra för att komma igång och schemalägga ert content innan ni går på ledighet? Det här förslaget hoppas vi kan inspirera dig att köra igång.

  1. För att det ska bli en enkel process behöver ni ha koll på ert content. Gör en inventeringslista av det ni publicerat i era kanaler så att ni får en överblick.
  2. Samla några personer från marknad och sälj för korta beslutsvägar och snabba beslut.
  3. Ta fram inventeringslistan och bestäm vilket innehåll som är relevant att återanvända, vad budskapen ska vara och i vilket format.
  4. Gör en publiceringsplan och ta hänsyn till vilka interna resurser ni har för att lyckas.
  5. Bestäm vem som ska göra vad och när deadline är.
  6. Ska någon bevaka och eventuellt kommentera på inläggen i samband med publicering?
  7. Schemalägg så många publiceringar som möjligt.

Återanvänd och schemalägg i korthet

  • Du inte bara kan återanvända ditt content, du ska återanvända det.
  • Dela upp artiklar, filmer, guider och listor i flera nya, mindre delar.
  • Omformulera och posta inlägg i sociala medier igen.
  • Skriv om ämnesraden och andra delar i nyhetsbrev.
  • Schemalägg publiceringar och utskick.

Läs mer om reduce, reuse, recycle

Lyssna på artikeln

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

Hör gärna av dig!

Vill du ha hjälp eller bara ett bollplank för din B2B-marknadsföring? Kontakta gärna oss så tar vi ett möte!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration