Så håller du content-grytan kokande när inspirationen tryter
Susanne Hägvall
Att hitta inspiration för att löpande fylla på med nytt, relevant och kunskapsbringande content är inte alltid så lätt. Vi har tidigare här på bloggen skrivit om hur du genom att arbeta med teman får en röda tråd att följa i content marketing-arbetet över tid. Att lägga en redaktionell plan för vad som ska produceras när, för vilka personas och för vilken fas i köpprocessen är ett annat bra verktyg för att skapa kontinuitet och framförhållning i arbetet. Men när det väl gäller är det inspirationen som får igång skaparprocessen och källorna finns att hitta både inom den egna organisationen och utanför.
Hitta content-frön runt om i företaget
Content marketing är inte ett enmansjobb, inte ens en avdelnings jobb. Dra nytta av den kunskap och inspiration som finns i hela organisationen. Där ligger massor med content-frön och väntar på att få gro.
- Kundservice och supporten
Att sätta sig en dag på kundserviceavdelningen kan generera en lång lista av idéer för den redaktionella kalendern. Ta reda på vilka ärenden tekniksupporten brukar hantera, lär dig vilken kunskap kundservicemedarbetarna förmedlar. Se till att få tillgång till information om FAQ:er och feedback från kunder som kan användas som input till olika typer av content. - Företagets experter
Genom att involvera företagets experter får du möjlighet att förmedla nya, djupare perspektiv och vinklingar. Experterna går att hitta på olika nivåer, på ledningsnivå, hos IT-avdelningen, inom produktledningen. Kanske har företaget en omvärldsanalytiker eller en FoU-avdelning som kan dela med sig av intressant och värdefullt kunskap. Involvera dem även i content-planering och redaktionsråd, så att de blir delaktiga och känner sig uppskattade för att deras kunskaper tillför värde även i marknadsföringsarbetet. - Säljavdelningen
Vikten av att har en nära relation till säljavdelningen är a och o i content marketing-arbetet. Det gäller inte minst när det kommer till inspiration. Genom att intervjua säljarna kan du ta tempen på vad som händer ute på marknaden just nu och lära dig mer om kundernas utmaningar. En annan idé är att låta dem berätta om hur några kunddiskussioner har utvecklat sig under sälj/köpprocessen. Vilka hinder fanns på vägen och vad var avgörande för att det blev en affär? - Företagets egna sociala kanaler
Skapa en rutin för att följa upp dialogen i företagets sociala kanaler. Här finns möjlighet att fånga upp mönster, ”snackisar”, problem och mer personliga uppfattningar som kan mötas med nya intressanta vinklingar på aktuella teman i content-arbetet.
Lär känna din omvärld och bli relevant på riktigt
Visst går det att hitta mycket inspiration genom att gräva där man står inom den egna organisationen. Men det är först när du tittar utanför den egna porten som du får de riktiga verklighetsperspektiven och blir riktigt relevant för dina läsare.
- Intervjua företagets kunder
Vanligaste anledningen till kundundersökningar brukar vara att mäta någon form av kundnöjdhet eller upplevd servicegrad. Det är mindre vanligt att företag har rutiner för att bygga insikten om hur kunderna tänker när de gör affärer. Ber du kunderna berätta om sina utmaningar och vardagsproblem får du värdefulla insikter som kan inspirera till nya berättelser. - Samarbetspartners
Även företagets samarbetspartners utgör en viktig inspirationskälla. Genom att inventera vilket content era partners har tagit fram, kan du hitta inspiration till egna vinklingar och analyser. På så sätt finns också möjlighet att få en bredare spridning, vilket både ditt företag och era samarbetspartners tjänar på. - Håll koll på branschutveckling och trender
I oberoende rapporter, trendanalyser och marknadsundersökning finns inspirerande trådar att nysta i. Följ snacket i branschen, håll dig uppdaterad på vad fackpress, talespersoner och fristående organisationer inom ditt område skriver och talar om. Fånga upp, reflektera och stärk upp dina egna berättelser genom att hänvisa till dessa oberoende källor i din berättelse. - Spana på konkurrenterna
När omvärldsglasögonen är på, ta då också en närmare titt på hur företagets konkurrenter kommunicerar med er gemensamma målgrupp. Kanske finns där berättelser som ni kan utmana, eller så får du inspiration till att skapa content inom nya strategiska områden som kan leda till att stärka ditt företags kunskapsledarskap eller unika positionering. - Förstå dina kunders kunder
En av de största utmaningarna för dina kunder är hur de i sin tur kan stärka relationen till sina kunder. Ökar du den förståelsen blir du verkligt relevant om du med ert content kan bidra till att stärka era kunders agerande eller anseende. Det kan handla om hur leveranser till tredje part blir effektivare med hjälp av ert logistiksystem, eller på vilket sätt de konsulttjänster och kvalitetssäkringssystem ni säljer leder till säkrare drift i system som kunden levererar.
Hur arbetar du för att samla idéer och fylla på med inspiration till content marketing-arbetet? Dela gärna med dig av egna tips, kommentera eller hör av dig direkt på mejl om du har frågor eller funderingar kring hur du kan bli mer relevant för dina kunder.
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.