Hoppa till innehåll

Nya iOS15: Så förbereder du dig på opålitliga öppningsfrekvenser

Amy Simonson

I höst rullar Apple ut senaste versionen av operativsystemet för iPhone: iOS15. Det innebär en del förändringar som är viktiga att vara insatt i för dig som sysslar med epost-marknadsföring.

I den här bloggposten förklarar vi vad nyheterna innebär och ger även tips på hur du kan förhålla dig till dem i din B2B-marknadsföring.

Vad innebär iOS 15 för mig som marknadsförare?

De förändringar som är mest centrala för dig som använder epostverktyg i din marknadsföring kan sammanfattas i följande tre punkter:

  • Användare tillåts dölja att de öppnat mejl – I samband med att iOS15 rullas ut ges användare möjlighet att själva välja om avsändare ska kunna spåra huruvida de öppnar mejlet eller inte. Med tanke på att mellan 30 och 40 procent av mottagare öppnar epost-utskick i just en iPhone kan vi vänta oss att se rejält opålitliga öppningsfrekvenser framöver — något att ha i åtanke när du väljer KPI:er för dina utskick.
  • Användare kan dölja sin IP-adress — Utan IP-adress till dina kontakter begränsas möjligheterna att veta var i världen de befinner sig. Det blir även svårare att koppla samman användares engagemang i mejlkampanjerna med deras övriga engagemang på exempelvis din hemsida.
  • Användare kan generera anonyma mailadresser — Utöver ett ökat integritetsskydd i själva Mail-appen i iPhone möjliggörs nu även för användare att generera en anonym mejladress som vidarebefordras till användarens faktiska adress. Dessa anonyma adresser kan exempelvis nyttjas för att skapa en gratis trial eller ladda ner en ebok från en aktör som man inte vill ge sin riktiga adress till.

Början på slutet för content marketing?

Så vad innebär det här för marknadsförare – vad kan vi göra för att förhålla sig till förändringarna? Är det här början på slutet för content marketing som strategi? Nej då, detta är inte alls slutet – snarare tvärtom.

I takt med att teknikbolagen i allt större omfattning gör den här typen av justeringar i teknologin för att värna sina användares integritet ställs ännu högre krav på oss som marknadsförare att vara relevanta, högkvalitativa och engagerande i vår kommunikation och i vårt content. Ett aktivt arbete och en genomarbetad strategi för vår marknadsföring är därför viktigare någonsin. Har du inte gjort det förr så är det nu hög tid att du ser till att producera innehåll som din målgrupp faktiskt vill ta till sig och inspireras av.

Content marketing är en viktig pusselbit för att bygga upp ett förtroende hos din målgrupp. Genom att producera riktigt bra innehåll kan du fortsätta generera inbound-leads som inte tvingas, utan gärna vill, ta del av innehållet som du har att erbjuda.

Hur kan jag som B2B-marknadsförare förbereda mig på iOS15?

Det är viktigt att inte enbart se de här förändringarna som någonting negativt. Det ligger i marknadsförarnas intresse att inte inkräkta på kontakternas integritet. Dessa förändringar hjälper oss att inte oavsiktligt tära på det förtroende som vi bygger upp hos våra kontakter.

Och precis som vi skrivit om tidigare på B2B-bloggen: en större kontaktlista är inte alltid en bättre kontaktlista. För att förbereda dig på iOS15 kan du se till att dina maillistor är uppdaterade och aktuella. Du kan också se till att genomföra avgörande A/B-tester för exempelvis ämnesrader eller dynamiskt innehåll i utskick nu innan uppdateringen rullas ut — något som du framöver istället bäst mäter på klickfrekvens snarare än öppningsfrekvens.

Och slutligen kan du fortsätta jobba aktivt och löpande för att producera inspirerade, relevant och hjälpsamt innehåll. Då kommer du lyckas med din content-strategi ännu efter iOS15.

 

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration