Hoppa till innehåll

Kontaktlistan – ditt företags kronjuvel

Gustav Tranback

Utöver dina betalande kunder är kontaktlistan du använder vid epostmarknadsföring bland det värdefullaste du och ditt företag har. Trots det är listan skrämmande lågprioriterad på många företag idag. Men hur ska man tänka, och vad är viktigt för att få en så kvalitativ kontaktlista som möjligt?

Din kontaktlista är ditt verktyg för att få nya kunder och vårda dina befintliga. Ett enklare sätt att beskriva den på finns nästan inte. Den simplifierade definitionen bör också vara nog för att åskådliggöra kontaktlistans betydelse för din verksamhet och dina framtida affärer. Så varför får inte kontaktlistan mer uppmärksamhet? Varför är den ofta bara något som finns där och som fylls på ibland? Anledningen är oftast så enkel som att underhållning av kontaktlistan ses som en av de tråkigaste uppgifterna en marknadsavdelning kan ta sig för. I själva verket kan inte kontaktlistan få nog med uppmärksamhet. Och för att generera ett så bra resultat som möjligt krävs frekventa uppdateringar för att hålla den aktuell och relevant.

Störst är inte nödvändigtvis bäst när det kommer till epostmarknadsföring

För det flesta är det en självklarhet att försöka nå ut till så många som möjligt med sin marknadsföring. Och visst är det viktigt med bra räckvidd när du till exempel skickar ett nyhetsbrev. Samtidigt är det värt att komma ihåg att många kontakter absolut inte är samma sak som bra kontakter.

Nyligen skrev Linda Formichelli en artikel på Content Marketing Institute där hon argumenterar för att en mindre kontaktlista till och med är bättre än en stor. Även om tesen kan verka lite väl hård så lyfter Linda Formichelli fram en hel del bra argument för att rensa upp sin kontaktlista rejält.

När Linda insåg att hennes epostutskick hade en alldeles för låg öppningsfrekvens bestämde hon sig för att göra något drastiskt. Hon tog bort alla personer som inte öppnat några utskick de senaste månaderna från kontaktlistan. Sedan skickade hon ut ett mail till alla som tagits bort och förklarade att de på grund av inaktivitet blivit avprenumererade från företagets epostutskick, detta för att företaget inte skulle fylla upp mottagarens inkorg och uppfattas som jobbiga. Till sist la hon också till en länk där de som trots allt ville fortsätta få utskicken kunde återprenumerera.

Kontaktlistan utgjordes nu i mycket högre grad av personer som faktiskt var intresserade av företagets innehåll.

Resultatet blev en kraftigt reducerad kontaktlista men också en kraftigt ökad öppningsfrekvens. Kontaktlistan utgjordes nu alltså i mycket högre grad av personer som faktiskt var intresserade av innehållet som företaget delade med sig av.

Fördelarna med en mindre kontaktlista där fler aktivt tar del av innehållet är många. Vid undersökningar kan du med en sån här lista få mycket bättre svar då den sannolikt främst består av personer som är intresserade av det du säljer och som till och med överväger att bli kunder. Då de flesta epostmarknadsföringsverktyg och Marketing Automation-system tar mer betalt ju fler kontakter du har inlagda i systemet kan du också minska dina utgifter. Det finns ju ingen anledning att betala för människor som ändå inte öppnar dina utskick.

Underhåll och fyll på din lista löpande

På samma sätt som det är viktigt att rensa bland inaktiva kontakter bör kontaktlistan också tvättas då och då. Det vill säga, gå igenom alla hårda studsar och se om några adresser är felstavade, kolla alla autosvar och se om det går att uppdatera adresser till personer som har bytt jobb och så vidare. Genom att hela tiden ha koll på mottagarstatistik, kontinuerligt korrigera eventuella fel och uppdatera adresser optimerar du din kontaktlista så att så många kvalitativa kontakter som möjligt nås av dina utskick.

För att hålla kontaktlistan aktuell och se till att möjligheten till nya affärer är så stor som det går måste ditt företag ha tydliga processer för hur och vem som fyller på kontaktlistan med relevanta kontakter. Vem ser till att de som besökte er mässmonter läggs till i listan? Och vad är kopplingen till företagets CRM-system, hur lämnar säljarna över sina kontakter till marknadsavdelningen? För att få kvalitativa kontakter som faktiskt vill ta del av ert innehåll är det också viktigt att erbjuda dem något av motsvarande värde när de lämnar sin epostadress. Fenomenet som brukar benämnas Give-to-get har vi tidigare berört på B2B-bloggen.

En bra kontaktlista är verktyget för lyckad e-postmarknadsföring

Som vi har belyst på B2B-bloggen tidigare är epost fortfarande det mest effektiva sättet att nå dina presumtiva kunder. Det är också den marknadsinsats som ger bäst avkastning på din investering, något som inte ser ut att ändra på sig om man får tro GetRespones The State of Email Marketing by Industry rapport från förra året eller Content Marketing Institutes årliga rapport B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets and TrendsMen för att din epostmarknadsföring ska lyckas måste din kontaktlista vara up-to-date och innehålla kvalitativa kontakter som vill ta del av det du har att säga. Så se till att faktiskt se över din kontaktlista och fundera på om alla kontakter verkligen behöver få dina utskick. Placera kontaktlistan på en piedestal och behandla den som den kronjuvel den faktiskt är.

Har du tankar och idéer kring hur man optimerar sin kontaktlista? Hör gärna av dig till oss och dela med dig!

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!

Läs vidare

Lyssna på B2B-podden om OKR, målstyrningsarbetet, taktisk planering och framdrift i det löpande arbetet.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration