Så kommer du igång med inbound marketing i 8 steg
Malin Sjöman
Med inbound marketing som marknadsföringsstrategi är målet att vi ska hjälpa våra potentiella kunder att ta sig framåt på köpresan. Genom att lyssna till målgruppens behov och funderingar kan du som leverantör erbjuda kunskap, erfarenheter och inspiration – paketerat som content – som möter deras utmaningar och svarar på deras frågor i köpprocessen. Idén med inbound marketing är att vi genom att bjuda på innehåll som har ett värde för våra kunder kan vinna deras intresse, bygga förtroende och i slutänden få mer affärer.
Hur ser då resan för att komma igång med inbound marketing ut? Här kommer våra tips på hur du kan kick-starta ditt inbound marketing-arbete i åtta steg!
1. Börja med att sätta upp mål för ditt inbound marketing-arbete
och gör det tillsammans med övriga företaget – inte minst med säljorganisationen. Är målet att attrahera fler leads till företaget? Att kvalificera bättre leads? Att korta säljcykeln? Att öka värdet av varje insåld affär? Att bryta mark inom ett nytt kundsegment? Att nå ut med ett nytt produktsortiment? Inbound marketing kan stötta marknadsförings- och säljarbetet på många olika sätt – för att kunna följa upp arbetet och se hur lyckosamt det varit måste du veta vad som är målet!
2. Se till att du förstår din målgrupp – verkligen förstår den, inte bara som en demografisk beskrivning av vilka typföretag eller industrisegment du vill nå, utan som individer. I slutändan är det alltid människor som gör affärer med människor, även om vi kallar det för B2B, business-till-business. Vilka utmaningar brottas de med? Vad har de för mål i sitt yrkesliv? Vilka lösningar letar de efter? Hur samarbetar de med sina kollegor under köpresan? Vilka hinder ser de för förändring? Och så vidare.
3. Producera content som besvarar målgruppens frågor. När du har en tydlig bild över din målgrupp och förstår hur de tänker och känner, skrattar och gråter, lider och firar framgångar har du grunden för att skapa content som på olika sätt guidar dina potentiella kunder från utmaning till lösning. Ta fram content som bekräftar utmaningar, tipsar och inspirerar, guidar och besvarar alla de frågor som ställs längs vägen.
4. Gör ditt innehåll tillgängligt för de du vill nå fram till. Här är företagets egen sajt och en företagsblogg ofta centrala för att göra innehållet lättillgängligt för den som letar. För att dina potentiella kunder ska hitta till ditt innehåll, ditt företag och i slutändan era produkter och tjänster behöver ditt innehåll också vara sökbart där målgruppen letar. Sökmotoroptimering och sociala medier lägger ofta grunden. För att utöka räckvidden och nå ut till fler väljer många att komplettera med köpt aktivering såsom SEM, sponsrade poster i sociala medier och kanske också smart riktad annonsering mot målgruppen.
5. Fånga upp kontakter och guida dem vidare. När du väl lyckats attrahera rätt besökare till din företagswebb vill du se till att köpresan fortsätter på ett naturligt sätt på webben. Undvik återvändsgränder och se till att det känns naturligt för besökare att ta nästa steg på sin resa.
Förmodligen vill du också fånga upp besökare och få reda på mer om dem. Första steget är ofta att fånga upp besökarens epostadress för att sedan successivt kunna få mer information allteftersom kontaktens digitala fotavtryck växer. För att få måste vi ge. Möjligheterna att bjuda på fördjupat innehåll och mer kunskap är många: det kan handla om checklistor, guider, whitepaper, seminarier, instruktionsfilmer, webbinarier. Se den information du får om dina kontakter som en biljett till fortsatt dialog. Besökaren har kvitterat att ditt företag har något att berätta som är tillräckligt intressant för att betala för i form av sina kontaktuppgifter – fortsätt på den linjen för att fördjupa relationen.
6. När besökare vill veta mer om ditt företag och hur ni kan hjälpa: gör det enkelt att ta kontakt! Kom ihåg, inbound marketing handlar i grunden om att hjälpa dina kunder lösa sina problem och att hitta en lösning som passar just dem. På samma sätt som det gäller att göra det enkelt för olika besökare att navigera och hitta rätt information på företagets sajt gäller det att göra det enkelt att komma i kontakt med företaget. Olika alternativ kan vara att presentera ett kontaktformulär, dela uppgifter till enskilda individer, presentera ett gemensamt telefonnummer eller att ge möjligheten att chatta direkt med företaget.
7. Räck ut en hand till de kontakter som är redo. Arbetar du med marketing automation har du självklart också möjligheten att själv välja att ta upp en dialog med en kontakt som möter de kriterier som du och dina kollegor satt upp för att kvalificera ett lead. Här är det viktigt att på förhand fundera kring vilka processer som ska gälla för överlämningen av kontakter från marknadsavdelning till det aktiva säljarbetet.
8. Följ upp, utvärdera och förbättra. De flesta framgångsrika B2B-företag ser sitt inbound marketing-arbete som en agil process. Genom att löpande följa upp arbetet – hela vägen från besökare och identifierade kontakter till kvalificerade leads, affärsmöjligheter och nya affärer – blir det möjligt att successivt förbättra och vidareutveckla inbound marketing-arbetet.
——–
Vill du ha fler tips på hur du kommer igång med inbound eller helt enkelt få hjälp på vägen? Hör av dig så berättar vi hur vi på Crescando kan hjälpa dig och ditt företag komma igång! Du kan också läsa mer om vårt erbjudande inom inbound marketing här!
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.