Därför satsade WeSafe på inbound-marknadsföring
Anna Lindman
WeSafe är ett proaktivt och kundfokuserat IT-företag som säljer Microsofts molntjänster. Med fokus på sina kunder och på att göra dem mer framgångsrika syr WeSafe ihop, implementerar och utbildar sina kunder i Microsofts molnlösningar. WeSafe har under några år arbetat med Crescando och gjort resan från ett traditionellt marknadsförings- och säljtänk till att arbeta fullt ut med inbound-marknadsföring: inbound marketing.
Vi passade på att ställa några frågor om inbound marketing till en av grundarna Per Liljenberg, som även är försäljnings- och marknadsansvarig på WeSafe.
Vilka säljutmaningar hade ni och varför började ni med inbound-marknadsföring?
– Vi märkte att våra säljare fick allt svårare att boka möten hos ”kalla” kontakter. Hela säljbudgeten slukades av några säljare som inte presterade särskilt många eller bra leads. Som en av Microsofts Partners fick vi tips om att testa inbound marketing. Det skulle enligt Microsoft generera både fler leads och affärer. Vi bestämde oss därför för att skära ner på antalet säljare och istället satsa helhjärtat på Inbound Marketing.
Vad har det gett att arbeta med inbound marketing?
– Målet för oss var att både få in större kunder och att höja storleken på våra snittkunder. Arbetet med inbound marketing har bidragit till att våra största kunder nu har blivit fem gånger så stora jämfört med tidigare och snittkunderna är dubbelt så stora.
Vi har också omfördelat resurserna, vilket innebär att vi har skurit ner på antalet säljare och istället satsat mer på marknadsföring. Detta har i sin tur resulterat i en fördubbling av försäljningen.
Det som också skiljer inbound marketing från en vanlig säljprocess är att allt det innehåll som vi nu har skapat, kommer att fortsätta att generera leads under flera års tid. Vinsten tror jag därför kommer att bli ännu större ur ett längre tidsperspektiv.
Tips för att komma igång med inbound marketing?
– Ta extern hjälp av någon som verkligen förstår hur och på vilket sätt du ska arbeta med inbound marketing. För oss var det ett luddigt begrepp från början och vi upplevde även ett motstånd från de personer som bara hade arbetat med traditionell försäljning.
– När du väl är igång, se till att avsatta rätt tid och resurser på detta. Många tror att inbound marketing är en punktinsats, men det är ett fortlöpande arbete och handlar samtidigt om verksamhetsutveckling. Det handlar faktiskt om att ställa om hela organisationen på att attrahera kunderna på ett helt nytt sätt. Därför är det också viktigt att förankra inbound marketing-arbete i ledningsgruppen.
—
Vilka erfarenheter har du av att arbeta med Inbound Marketing? Dela gärna med dig eller kontakta oss direkt om du har frågor kring kundkommunikation och marknadsföring B2B.
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.