Aidon
MARKNADSFÖRING I TRE STEG GAV AIDON MÄTBAR FÖRBÄTTRING
Det finska energiföretaget Aidon hade med sina smarta mätlösningar etablerat sig som branschledare i både Norge och Finland. Inför utrullningen av nya elmätare i Sverige var ambitionen att stärka sin position i Norden genom att ta minst 30 % av marknadsandelarna i Sverige.
FRÅN STRATEGI TILL CONTENT MARKETING
För att nå de ambitiösa tillväxtmålen sökte Aidon en marknadsföringspartner för ett långsiktigt samarbete inom strategisk och operativ marknadsföring och PR. Efter en genomlysning av olika alternativ föll valet på Crescando.
Ett gediget strategiarbete inleddes, med fördjupade diskussioner om personas, målgruppsutmaningar och teman att kommunicera utifrån. Samarbetet har sedan fortlöpt i form av ett metodiskt arbete i den redaktionella processen med strategiarbetet som fundament. Fredrik Rex, VD för Aidon Sverige, berättar hur han upplevde starten på samarbetet.
- Crescando hade satt sig väl in i branschen och hade en djup förståelse för våra behov när de presenterade sitt förslag. Det gjorde även att vi upplevde att startsträckan var kort när arbetet väl drog igång.
