Smartoptics
RESAN BÖRJAR I FÖRSTÅELSE OM KUNDERNAS BEHOV
När samarbetet mellan Smartoptics och Crescando inleddes för 10 år sen var det med en kundinsiktstudie där både slutkunder och återförsäljande partners fick chans att ge sin syn på företaget. Bemötandet från marknaden var positivt: Smartoptics uppfattades som nytänkande, kunniga och trevliga med en stark produktportfölj – men med marknadskommunikation som var alldeles för teknisk.
Med de nyvunna insikterna som utgångspunkt blev det tydligt att det fortsatta marknadsföringsarbetet behövde fokusera på att förklara och förenkla företagets värdeerbjudande. Planen blev att producera relevant innehåll med kundens behov och frågor, inte Smartoptics djupa tekniska kompetens, som utgångspunkt.
Smartoptics fokuserar på öppna och smarta lösningar som ger våra kunder den flexibilitet och kostnadseffektivitet de efterfrågar. Och vi strävar efter att alltid göra det där lilla extra för våra kunder. Crescando har hjälpt oss att bli lika smarta och hjälpsamma i den digitala dialogen som våra kunder tycker vi är i det personliga mötet!
– Per Burman, CMO Smartoptics
ABM ”ONE TO MANY” MED RIKTADE INSATSER OCH VÄSSADE BUDSKAP GER RESULTAT
En tredje hörnsten i marknadsföringsarbetet är att samla kommunikationen i integrerade kampanjer. Ett av de senast lanserade projekten har gått under benämningen ”ABM light” då det utgått från en väl definierad lista med företag och kontaktpersoner med likartade behov, alla baserad utanför storstadsområdena i USA. Hela projektet har genomförts i nära dialog med Smartoptics amerikanska säljorganisation.
Genom att inventera och uppdatera befintligt content, komplettera det med artiklar, kundcase och rörligt material specialframtaget för målgruppen och aktivera det i väl utvalda kanaler når Smartoptics fram till den specialiserade målgruppen regionala operatörer. Resultatet av marknad- och säljsamarbetet? Ett stort antal nya kvalificerade leads och nästa lika många nya affärer!