WeSafe
WESAFE MAXAR AFFÄRERNA MED INBOUND MARKETING
WeSafe är det proaktiva och kundfokuserade IT-företaget som hjälper företag lyfta sin IT till molnet och utveckla sina affärer med hjälp av Microsofts molntjänster. Med fokus på sina kunder och på att göra dem mer framgångsrika syr WeSafe ihop, implementerar och utbildar dem i smarta IT-lösningar.
Grundat 2013 insåg företaget ett par år senare att man behövde hitta en ny modell för att kunna fortsätta växa i den takt och med den lönsamhet man ville. Samarbetet mellan WeSafe och Crescando inleddes sommaren 2017 med ambitionen att utveckla företagets marknadsföring med content och inbound marketing. Resultatet: både betydligt fler och större kunder i takt med att omsättningen mer än fyrdubblats till närmare 80 miljoner kronor 2022.
INBOUND ISTÄLLET FÖR TRADITIONELL FÖRSÄLJNING OCH KALLA SAMTAL
Per Liljenberg, medgrundare och ansvarig för sälj- och marknadsföring på WeSafe berättar hur resan började:
- Vi hade märkt att våra säljare fick allt svårare att boka möten hos ”kalla” kontakter. Hela säljbudgeten slukades av några säljare som inte presterade särskilt många eller bra leads. Vi kontaktade Crescando på rekommendation från Microsoft. Rådet var att vi skulle pröva inbound marketing, något som skulle kunna bidra till mer leads och affärer. Så vi bestämde oss för att minska på antalet säljare och istället satsa helhjärtat på inbound!

Vi hade märkt att våra säljare fick allt svårare att boka möten hos ”kalla” kontakter, och bestämde oss för att minska på antalet säljare och istället satsa helhjärtat på inbound!
– Per Liljenberg, Sälj- och marknadsansvarig WeSafe
TILLVÄXTRESAN MED INBOUND MARKETING OCH TIPS TILL ANDRA FÖR ATT KOMMA IGÅNG

Mitt tips för att komma igång med inbound är att verkligen förankra och få alla i organisationen att sluta upp bakom målet att vi nu ska förändra hela vår sälj- och marknadsprocess.
– Per Liljenberg, Sälj- och marknadsansvarig WeSafe
VILL DU OCKSÅ UTVECKLA DIN MARKNADSFÖRING?
DUBBLAD FÖRSÄLJNING MED FÄRRE SÄLJARE
- Målet för oss var både att få in större kunder och att höja storleken på våra snittkunder. Genom att minska på antalet säljare kunde vi omfördela resurserna och satsa mer på marknadsföring. Arbetet med inbound marketing bidrog till att våra största kunder redan efter ett års arbete var fem gånger så stora som under tidigare år. Försäljningen hade dubblerats, förklarar Per.
När WeSafe stängde böckerna för 2022 hade försäljningen nått nya höjder och det snabbväxande IT-företaget omsatte närmare 80 miljoner kronor, en fyrdubbling från samarbetets start.
