WeSafe 3

WeSafe

WeSafe maxar affärerna med fokuserad Inbound Marketing

WeSafe är det proaktiva och kundfokuserade IT-företaget som säljer Microsofts molntjänster. Med fokus på sina kunder och på att göra dem mer framgångsrika syr WeSafe ihop, implementerar och utbildar sina kunder i Microsofts molnlösningar.

”Vi kontaktade Hägvall & Sjöman (numera Crescando, reds. anm.) på rekommendation från Microsoft. Vi hade märkt att våra säljare fick allt svårare att boka möten hos ”kalla” kontakter. Hela säljbudgeten slukades av några säljare som inte presterade särskilt många eller bra leads.  Rådet från Microsoft var att vi skulle pröva Inbound Marketing, något som skulle kunna bidra till mer leads och affärer. Så vi bestämde oss för att minska på antalet säljare och istället satsa helhjärtat på Inbound!” – Per Liljenberg, Sälj- och Marknadschef WeSafe.

Efter att tidigare bara ha arbetat med traditionell uppsökande försäljning var inbound- och content marketing något helt nytt för IT-företaget. Samarbetet inleddes därför med en grundläggande workshop för att sätta inbound- och content marketing-strategin. En annan viktig del var att skapa en tydlig bild av både företagets målgrupp och marknadsföringsbudskap.

”För oss var det viktigt att ta extern hjälp av någon som verkligen förstår hur och på vilket sätt du ska arbeta med Inbound Marketing. Många i företaget upplevde att Inbound Marketing var ett luddigt begrepp och vi kunna känna ett visst motstånd från de individer som tidigare bara hade arbetat med traditionell försäljning.”

Över tiden har samarbetet utvecklats till att omfatta allt från strategisk rådgivning och löpande content-produktion till leadsgenererande kampanjer med fullt marketing automation-stöd. En annan viktig del är aktivering av alla kampanjer och content både i WeSafes egna digitala kanaler och köpta medier. Självklart ingår löpande mätning och uppföljning av alla aktiviteter för att säkerställa att arbetet bär frukt och bidrar till mer affärer.

”Målet för oss var både att få in större kunder och att höja storleken på våra snittkunder. Arbetet med Inbound Marketing har bidragit till att våra största kunder nu är fem gånger så stora jämfört med tidigare. Vår snittkund är dubbelt så stor. Genom att minska på antalet säljare kunde vi omfördela resurserna och satsa mer på marknadsföring. Detta har i sin tur resulterat i fördubblad försäljning. Det som skiljer Inbound Marketing från en vanlig säljprocess är att allt det innehåll som vi nu har skapat, kommer att fortsätta att generera leads under flera års tid. Vinsten tror jag därför kommer att bli ännu större ur ett längre tidsperspektiv.”

Se filmen där Per berättar om WeSafes tillväxtresa med Inbound Marketing

Dela:

VILL DU OCKSÅ HA HJÄLP?

Varmt välkommen att höra av dig så berättar vi hur vi kan hjälpa dig och ditt företag utveckla er B2B-marknadsföring!

KONTAKTA OSS