Är du redo för den digitala resan?
Matilda Sjöstrand
Målet med content marketing är att hjälpa potentiella köpare genom beslutsprocessen, från probleminsikt till lösning och affär. Ett sätt att driva mer trafik till ditt content är att annonsera online. Gör du det bra kan du se till att rätt budskap träffar rätt person i precis rätt tidpunkt.
Den typiska B2B-kunden har i genomsnitt kommit två tredjedelar på vägen till sitt beslut innan en säljare välkomnas in i processen. Det är med andra ord stor chans att de företag som är synliga och tillgängliga på webben ligger steget före i kundens urvalsprocess, redan innan en dialog är inledd.
Har du som B2B-marknadsförare ännu inte börjat utnyttja möjligheterna att annonsera online är det med andra ord hög tid att hoppa på tåget. Vi vände oss därför till Björn Lundberg på den digitala mediebyrån Nokoby för tre tips på vad du bör tänka på när du vill annonsera digitalt.
Steg 1: se till att bli MÄTBAR
Börja med att fråga dig själv vad du vill uppnå med din annonsering. Ska den i generera leads, höja konverteringsgraden på sajten eller öka varumärkeskännedomen? Använd målen till att skapa konkreta nyckeltal och KPI:er som du sedan kan mäta resultaten mot. När data börjar rullar in kan du börja följa upp, analysera och justera din annonsering kopplat mot dina mål.
Exempel på digitala nyckeltal:
Impressions (visningar) – Mått på hur ofta din annons har visats. Kan tolkas som ett mått på hur många som exponerats för varumärket.
CTR (click through rate) – Mått på hur många klick din annons har genererat i. Kan tolkas som ett mått på intresset för ditt budskap.
CR (conversation rate) – Mått på antalet besökare som tar kontakt i förhållande till totala antalet besökare på hemsidan. Tänk på att måttet kan variera en del, då trafik från Google i regel har en högre CR än trafiken från en banner.
Upplever du att det är svårt att sätta mål med annonseringsarbetet eftersom du inte har en uppfattning om vad som är bra eller dåligt? I så fall är rådet att ändå mäta resultaten mot alla KPI:er för att allt eftersom lära dig mer och successivt kunna sätta nya mål framåt.
Steg 2: se till att du är SÖKBAR
Ordet ”googla” har blivit synonymt med att söka efter information. Det är med andra ord viktigt att kunna hävda sig på Google och andra sökmotorer. Men för att kunna göra det behöver du först vara sökbar. Det förutsätter först och främst att du har en plattform dit trafiken driver, till exempel en företagssajt, blogg, content-portal eller digital kundtidning. Baserat på vilket innehåll du sedan fyller sajten med kommer Google ranka hur relevant den är för respektive sökning. Därför vill du först och främst se till att du använder dig av rätt ord
1. Sökordsanalys
Försök att förstå dina potentiella kunder. Vilka ord och begrepp tror du att de använder sig av? Vänder du dig till beslutsfattare eller till de som faktiskt använder produkten eller tjänsten och hur skiljer sig i så fall deras språk och begreppskännedom? En beslutsfattare och en systemtekniker talar sällan samma språk och söker därmed inte på samma ord. Försök att hitta olika infallsvinklar så att du täcker alla dina personas.
2. Sökordsoptimera
När du har tagit fram dina ord är det dags att börja använda dem. Det är nu content kommer in i bilden, eftersom det är själva innehållet på din sajt som Google och andra sökmotorer matchar mot. Skapa därför ditt content utifrån dina sökord och försök att jobba in orden i både brödtext, rubriker, URL:er och bildtexter.
Google gillar dessutom nytt och uppdaterat innehåll så se till att hålla din sajt levande genom att löpande publicera relevant content. Gör du ett bra jobb med att sökoptimera din sajt belönar Google dig med att en bra plats i det organiska söket, det vill säga lista dig högt även om du inte har annonserat.
3. Sökordsannonserna
När du har gjort jobbet med att ta fram rätt ord och lagt grunden för sökbarheten på din sajt är nästa steg att börja sökordsannonsera. Med hjälp av Googles annonseringsverktyg Google Adwords kan du skapa kampanjer kopplade till dina ord. När någon söker på ett ord eller en fras som du har signalerat att du vill köpa sker en automatisk budgivning i realtid där de annonser med högst bud och mest relevant innehåll rankas högst. Du betalar sedan bara för de faktiska klick din annons genererar i.
Annonserna leder sedan till en landningssida som, tack vare ditt förarbete, innehåller bra och relevant content med hög träffbarhet. Och eftersom Google belönar sajter med högt Quality Score (QS), alltså bra och relevant content, bör du alltid sökordsoptimera INNAN du sökordsannonserar.
Steg 3: se till att vara SYNLIG
Syns du inte finns du inte. Men B2B tar tid. Därför bör du annonsera och vara synlig regelbundet. När du annonserar och är synlig så ökar även antalet som söker efter dig och hittar dig den vägen. På så sätt är synlighet sökbarhetens bästa kompis.
En växande av form av annonsering är programmatiska köp, också kallat programmatic. Systemet gör det möjligt att skräddarsy kampanjer baserade på sparad kunddata, eller cookies. Det gör att annonserna kan bli än mer pricksäkra och kundanpassade. Precis som Google Adwords är systemet automatiserat och annonsköpet sker i realtid, men istället direkt mellan köpare (annonsör) och säljare (publicist).
Online marknadsföring är inte svårt egentligen, det är bara snabbrörligt och föränderligt. Men vill man bli bra på det skall man börja i liten skala, mäta noga, och växla upp när man hittat rätt metod.
– Björn Lundberg, vd Nokoby
—
Den digitala mediebyrån Nokoby hjälper företag med fyra huvudsakliga utmaningar: att utveckla digitala marknadsstrategier, planera digital kommunikation och mediataktik, projektleda, rapportera och följa upp. Fokus ligger på att hela tiden titta på helheten och förstå vilka trender som påverkar trafik och konvertering.
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.