Hoppa till innehåll

Så transformerar du hållbarhetsarbetet till trovärdig kommunikation

Hanna Olsson

Lyssna på artikeln här >>

Många B2B-företag är i full gång med sitt hållbarhetsarbete. Alltmer tid och resurser läggs på att minska företagets negativa miljöpåverkan och öka det sociala ansvarstagandet på arbetsplatsen. Men många brottas med utmaningen att kommunicera hållbarhetsarbetet på ett trovärdigt sätt, trots att de gör ett bra jobb. Hur transformerar man egentligen sitt hållbarhetsarbete till trovärdig hållbarhetskommunikation?

Utgå från hållbarhetsstrategin

I en undersökning av Novus 2023 om konsumenternas inställning till företags hållbarhetskommunikation svarade mer än hälften (53%) att de instämmer med påståendet ”Jag tror att företagen ofta medvetet vill vilseleda mig som konsument, när de använder olika klimatbegrepp i sin kommunikation”. Det finns alltså många skeptiker som behöver övertygas om att det som vi som företag kommunicerar också är på riktigt, och för att hållbarhetskommunikationen ska vara trovärdig krävs det att insatserna är det likaså.

53% av konsumenter tror att företag medvetet vill vilseleda dem i användningen av olika klimatbegrepp i sin kommunikation.

Om du och ditt företag inte redan har en hållbarhetsstrategi är det läge att börja där. Vad vill företaget uppnå? Hur ska ni uppnå det? En komplett strategi bör inkludera tydliga mål, konkreta åtgärder och mätbara resultat.

Förankra i ledningen och engagera medarbetarna

För att hållbarhetsstrategin inte ska bli en pappersprodukt eller ett eldsjälsuppdrag krävs det att framför allt ledningen är med på tåget. Möjligheterna att få med sig hela organisationen i arbetet blir större om förändringsarbetet är förankrat uppifrån. En kommunikativ utmaning är att se till att strategin genomsyrar hela organisationen och engagerar medarbetarna. Målet blir att få alla att anamma hållbarhet i sitt dagliga arbete, för utan engagemang blir varken ert hållbarhetsarbete eller kommunikationen kring det trovärdigt.

Trovärdig och lättförståelig kommunikation

Trovärdig hållbarhetskommunikation handlar inte bara om att kommunicera vad företaget gör, utan att också synliggöra resultatet av det som görs. Här blir det viktigt att översätta mätningar och siffror till en storyline för att hållbarhetskommunikationen inte bara ska kännas som ett dokument med en massa siffror. Se till att berätta er story och gör innehållet tillgängligt och lättförståeligt.

ESG-rapportering är ofta ganska komplex. Många orkar inte läsa igenom en hel rapport och kan ha svårt att ta till sig alla siffror och förstå innebörden. Tänk på att gemene man behöver kunna begripa hur ni på företaget arbetar. Era kunder eller potentiella kunder är många gånger inte hållbarhetsexperter. Med tiden kommer era kunder med högsta sannolikhet börja ställa mer och mer krav på ert hållbarhetsarbete om de ska köpa era tjänster. För deras kunder har ju i sin tur också krav!

Minska glappet mellan strategi och utförande

En av de största utmaningarna med hållbarhetskommunikationen är undvika att det uppstår ett glapp mellan strategi (vad) och utförande (hur), att företaget helt enkelt inte lever som ni lär. Hur ska hållbarhetskommunikation kunna vara trovärdig om hållbarhetsarbetet – och därmed resultatet av det – inte är det? De flesta känner till att begreppet greenwashing som innebär att företag lovar mer än de kan hålla, eller kommunicerar ett hållbarhetsarbete som inte har en förankring i konkret arbete.

Så börja i liten skala och sätt mål som är rimliga att uppnå. Lev som ni lär och fastna inte i de övergripande målen, utan fokusera även på de mindre, mer konkreta.

Tre tips: Så kommer ditt B2B-företag igång med att kommunicera ert hållbarhetsarbete

  • Skapa en taktisk plan för kommunikationen, kommunicera inte bara ad hoc.
  • Fastna inte i “CSR-fällan” att göra kommunikationen för komplex. Berätta i stället er story och använd content marketing för att visualisera och sätta ord på den.
  • Hållbarhetsarbete är inte en “one man show”. Hela organisationen behöver vara involverade i arbetet för att öka trovärdigheten i kommunikationen.

B2B-podden om hållbarhetskommunikation

Vill du veta mer om hur ni kan kommunicera ert hållbarhetsarbete? Lyssna på avsnittet Kommunicera hållbarhetsarbetet utan greenwashing där Charlotta Baker ger sina bästa tips!


Lyssna på den här artikeln

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!


Hör av dig!

Kontakta gärna oss om du vill ta ett snack om er hållbarhetskommunikation eller något annat för din B2B-marknadsföring. Om kom ihåg att följa Crescando på LinkedIn.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration