Hoppa till innehåll

13 sätt du kan använda en rapport i din content marketing

Malin Sjöman

Lyssna på artikeln här >>

Jag predikar gärna för alla som vill lyssna om värdet i att återvinna och paketera om det vi skapar i vår content marketing. Genom att ta ut en berättelse i nya format jobbar vi smartare med våra resurser samtidigt som vi ökar chanserna att nå och ut fram till fler. Det handlar om att återaktivera innehållet i samma eller nya kanaler och att paketera om det i nya format för att attrahera nya läsare och lyssnare. Vissa av oss gillar att läsa kort, andra långt. Några föredrar att se en video, andra lyssnar hellre på en podd. Ibland funkar det visuella bäst, ibland behövs ord för att ge den fördjupande berättelsen.

En rapport är som gjord för att paketeras om och återvinnas – många gånger

En typ av innehåll som lämpar sig extra bra för återvinning och ompaketering är en rapport. Om du själv varit med att ta fram en rapport från grunden är det förmodligen en av de större investeringarna du gjort under året i din content marketing, både vad gäller tid och pengar.

Har du tagit investeringen och samlat in nya insikter från marknaden finns det därför all anledning att tänka till en extra gång kring hur du kan ompaketera och omdistribuera det du kommit fram till. Ibland används benämningen ”hero-content” för den här typen av mer omfattande innehåll, andra pratar om ”pillar content” – ett innehåll som är så starkt, informativt och omfattande att det utgör en av grundpelarna eller navet för en kampanj eller hel content-satsning. Det går helt enkelt att både knyta an till och återvinna det som finns beskrivet i rapporten, ditt hero-content, på en mängd olika sätt!

Har du tagit fram en rapport finns det många skäl att ompaketera och omdistribuera insikterna – för att nå fler och maxa utväxlingen av investeringen.

Så jobbar du smart med dina insikter och content marketing

Så hur kan du använda din rapport på bästa sätt för att nå ut till så många som möjligt, maxa utväxlingen och därmed ROI:n på din investering?

  1.  Artiklar – Att plocka ut olika delar, kapitel eller stycken ur rapporten och forma om dem som artiklar på företagswebben eller den redaktionella portalen är förmodligen en självklarhet.
    .
  2.  Sociala medie-poster – Lyft ut enskilda fakta och konkreta insikter i visuella poster för LinkedIn, Instagram eller andra sociala medier som företaget använder. Gör det enkelt att ta till sig – en insikt blir en post – och att dela vidare.
    .
  3.  Webbinarium – Fördjupade insikter från en studie passar utmärkt som grund för ett webbinarium. De flesta av oss är intresserade av att ta del av nya insikter och få dem presenterade live av den som ligger bakom analysen.
    .
  4.  Seminarier – Kontakta till exempel samarbetspartners, branschorgan och nyckelkunder och erbjud dig att komma ut och presentera rapporten och dela kunskap. Att presentera sina insikter är ofta en bra grund för att själv få ta del av nya reflektioner från de som lyssnar.
    .
  5.  Poddinslag – Spela in ett poddinslag där du diskuterar det ni kommer fram till tillsammans med en kollega eller annan sakkunnig person. Har du ingen egen podd? Kontakta andra som har det i din bransch!
    .
  6.  Video – Det finns många olika sätt du kan använda ditt hero-content på som utgångspunkt för att skapa rörligt material. Spela in korta sekvenser där du eller en kollega lyfter höjdpunkter ur rapporten. Låt en extern part läsa rapporten och ställa frågor framför kameran. Eller gör enklare animation av nyckelinsikter. Där erbjuder verktyg som Biteable och Storykit möjligheter för att jobba snabbt och kostnadseffektivt.
    .
  7.  Guider och fördjupningar – Fundera över om det finns insikter som går att paketera om eller material från studien som ännu inte delats och som kan bli en egen guide eller en fördjupning i något av det som rapporten lyfter fram.
    .
  8.  Andras reflektioner – Content-produktionen behöver inte stanna vid den egna organisationen. Låt externa experter hos kunder, samarbetspartners eller andra branschpåverkare ge sina reflektioner på det rapporten beskriver, i en artikel eller kanske en längre LinkedIn-post.
    .
  9.  Externa bloggar – Fundera också över om det finns externa intressenter i nätverket som kan vara intresserade av att fördjupa sig i rapporten och skriva sina tankar på sitt företags blogg. Ibland kan det vara värt att låta någon ta del av innehållet på förhand, självklart mot att de lovar att inte släppa ut något innan den officiella publiceringen.
    .
  10.  Pressmeddelande – Släpp ett pressmeddelande i samband med att rapporten lanseras. Fokusera på slutsatser som ger nya insikter och underbygg dem med hur studien är gjord. Identifiera olika medier som bör vara intresserade av det ni kommit fram till och ta personlig kontakt.
    .
  11.  Infografik – Gör en infografik som presenterar de viktigaste insikterna i rapporten visuellt. Ibland säger en bild minst lika mycket som tusen ord!
    .
  12.  Nyhets- eller inspirationsbrev – Självklart berättar du om din rapport och lyfter intressanta insikter i den i företagets nyhets- eller inspirationsbrev. Tänk på att du, som med så många av de andra formaten, kan återkomma till rapporten flera gånger med olika inriktningar på det som lyfts fram.
    .
  13.  Köpta kanaler – Förutom att använda företagets egna eller förtjänade kanaler finns det förstås alla möjligheter att ta hjälp av köpta kanaler för att ge innehållet en extra puff. Ett sätt är att lyfta nyckelinsikter i banners som uppmuntrar till merläsning. Ett annat är att dra nytta av native-annonsering för att komma ut i fler kanaler.

Vad har jag glömt? Har du fler tips på hur det går att jobba smart med återvinning och ompaketering i content marketing får du gärna lämna en kommentar eller höra av dig direkt till mig!


Litium bygger thought leadership med Nordic Digital Commerce in B2B

Ett företag som tagit det löpande arbetet med att förstå sin marknad till nästa nivå och paketera det i rapportform är Litium, en av Nordens ledande aktörer inom digital handel med en skalbar e-handelsplattform för företag.

Nu jobbar vi på Crescando intensivt tillsammans med Litium för att lägga grunderna för 2024 års version av ”Nordic Digital Commerce in B2B”. Enkäten kommer gå ut till utvalda beslutsfattare i B2B-företag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Precis som tidigare år kommer insikterna och slutsatserna att dokumenteras i en rapport som går att ladda ner i Litiums kanaler. Och sen ska vi fokusera på att paketera om – och återvinna – och paketera om – och återvinna… för att stärka Litiums content marketing.

 

Ladda ner årets (2023) Nordic Digital Commerce in B2B här >>

 

Litium gör content marketing baserat på en rapport


Mer om content marketing

Lyssna på artikeln

Lyssna i spelaren nedan eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera!

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

När det för några år sen blev känt att Kevin Spacey skulle hålla en avslutande keynote på det årets Content Marketing World höjde många ett förvånat ögonbryn.

Läs vidare

Ett huvudsakligt mål med content marketing är att vi vill hjälpa våra kunder att köpa. För att lyckas behöver vi förstå hur de tänker och agerar längs vägen.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration