Första hjälpen för B2B-marknadsföraren – så tacklar du fyra vanliga utmaningar
Hanna Olsson
I denna artikel har vi samlat de vanligaste utmaningarna som du som B2B-marknadsförare kan stöta på i ditt dagliga arbete, tillsammans med svar som hjälper dig en bit på vägen. Länk till del 2 finns längst ner!
Fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring
1. Vi får mycket trafik till sajten men inga konverteringar i form av nedladdningsbart material
Orsaken till detta kan skilja sig åt beroende på om trafiken är organisk eller köpt. Är det trafik från en betald kampanj som driver besökaren till sajten med målet att personen ska ladda ner t.ex. en guide? Då bör du se över om budskapet i annonserna stämmer överens med budskapet på landningssidan. Hittar man det man förväntar sig?
Har formuläret till det nedladdningsbara materialet alldeles för många fält? Det kan vara en riktig blocker för besökaren att fullfölja formuläret! Enligt HubSpot kunde ett företag öka sin konverteringsgrad med 120% när de minskade från elva fält till fyra i ett formulär. Be besökaren att enbart lämna ifrån sig information som är relevant. Exempelvis namn, e-post och företag räcker långt.
Är det nedladdningsbara materialet lättillgängligt på sajten? Se till att ni lyfter fram materialet tillräckligt. Många tenderar att lägga en CTA (t.ex. “Ladda ner”) längst ner på en sida. Lyft fram materialet högt upp på sidan!
2. Vi får mycket trafik till sajten men få konverteringar i form av “Kontakta oss”
Det beror även här på om trafiken är organisk eller köpt, men oavsett gäller det att inte ha en övertro till folks vilja att ta kontakt. Ett ”Kontakta oss” formulär är viktigt att ha på sin sajt på fler olika ställen, men räkna inte med att det används i alla lägen.
Enligt Gartner 2019 New B2B Buying Journey beräknas enbart 17% av köpresan läggas på möten med en säljare. Det innebär att 83% av tiden läggs på egen informationsinsamling. Relevant innehåll på sajten blir därför avgörande om du vill hjälpa köparen att ta beslut. Börja istället analysera andra siffror. Hur lång tid stannar besökarna på sajten? Vilken typ av innehåll konsumeras, och hur länge?
3. De företag som kontaktar oss är inte vår målgrupp
Om ni har många som kontaktar er, men det är inte den typ av företag ni önskar att nå så attraherar ni antagligen fel målgrupp. Börja med att se över varifrån kontakterna kommer. Kontaktar de er via formulär på sajten? Eller via chatten på LinkedIn? Om de kontaktar er via sajten, hur kom de till sajten från första början? Börja med att se över ert innehåll som t.ex. Google Adwords, företagsbeskrivning på LinkedIn, innehåll på sajten, budskap i annonser. Se även över ert content en extra gång. Är det tydligt vilka som är målgruppen, alltså vilka företag som era produkter eller tjänster skapar värde för?
Du hittar mer inspiration om content och målgrupp i våra artiklar Bygg din berättelse som i Hollywood och Probleminsikt är vägen till lyckosam inbound marketing.
4. Vi får mycket trafik till sajten men har hög bounce rate
Mycket trafik och en hög bounce rate* kan orsakas av många anledningar, här listar vi några:
• Det kan indikera att besökare tror att ni erbjuder något som ni inte gör, vilket resulterar i att besökaren direkt lämnar sidan istället för att lära sig mer. Om ni känner er målgrupp väl så vet ni vad de söker/inte söker på.
• Se över er SEO (organisk sökordsoptimering) och SEM (köpt sökordsoptimering genom t.ex. Google Adwords) om ni använder det. Se till att ni använder relevanta ord som är kopplade till ert erbjudande. Med relevanta ord i rubriker och på sajten ökar chanserna att ni syns på Google i rätt sammanhang.
• Är sajten för långsam? Om ni har många tunga bilder, videos eller andra filer på er sajt kan det göra sajten långsam, vilket leder till en lång laddtid som kan göra att besökare klickar ner er sajt innan den ens har dykt upp. Om ni vill testa hur snabb sajt ni har kan ni googla på ”Test website page speed” och välja det verktyg som passar er bäst.
• Anpassa sidornas titlar och metabeskrivningar. Skriv engagerande och informativa sidtitlar (ibland även kallad SEO-titel eller SEO-rubrik) och metabeskrivningar så att besökarna vet vad de kan förvänta sig när de klickar på länken från sökresultaten till din sida.
*Bounce rate (avvisningsfrekvens) mäter hur många av din webbsidas besökare som inte klickar sig vidare. En hög bounce rate (t.ex. 90%) indikerar att 9 av 10 som besöker er sajt inte klickar sig vidare.
5. Utmaningarna 5 till 8 finns i del 2
Mer om content marketing och B2B-marknadsföring
- Content marketing som utbildar, inspirerar och engagerar
- Lyssna på B2B-podden
- Följ Crescando på LinkedIn
🎧Lyssna på artikeln
Lyssna i spelaren här eller i din poddspelare. Kom ihåg att prenumerera på B2B-podden!
Du kanske också gillar
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.