PostNord Strålfors
POSTNORD STRÅLFORS VÄNDER PÅ DIALOGEN OCH KOMMUNICERAR UTIFRÅN KUNDENS UTMANINGAR OCH BEHOV
PostNord Strålfors är en nordisk aktör inom digitala och fysiska affärskritiska kommunikationslösningar för stora och medelstora organisationer. Med många kunder och leverantörer hanterar man dagligen stora kommunikationsvolymer och data som ska distribueras till rätt person i rätt kanal, i rätt tid.
Samarbetet mellan Strålfors och Crescando inleddes 2021 med ett strategiarbete följt av löpande content-produktion riktad till företagets B2B-kunder. Under 2022 initierade Strålfors ett nytt strategiskt affärsutvecklingsprojekt med målet att växla från mestadels produktfokuserad kommunikation till bransch- och lösningsfokus.
FRÅN PRODUKTFOKUS TILL FOKUS PÅ ATT ADRESSERA KUNDENS UTMANINGAR
Strålfors har traditionellt haft ett stort fokus på att kommunicera utifrån sitt starka erbjudande och sina produkter, många gånger med ett inifrån-och-ut-tänk. Nu såg man ett stort behov av att gå från den produktfokuserade marknadsföringen till att visualisera värdeerbjudandet utifrån kundernas behov och utmaningar.
Som hjälp i förändringsarbetet och i arbetet med att ta ett metodiskt grepp på marknadsföringen fördjupades samarbetet med Crescando. Uppdraget: att ta fram en struktur, arbetsprocess och leda arbetet, från strategi till färdig content- och kampanjproduktion i form av en ”blue-print” som lätt kan skalas till fler branscher och fokusområden över tid.
Vi har en historia av att prata om tekniska bitar och komplexa lösningar. Vi insåg att vi behövde en katalysator som kunde hjälpa oss att tänka nytt, en byrå som kunde ta oss hela vägen – från strategi till content-produktion och ta ansvar för resultatet av arbetet. Crescando kunde göra det!
– Christine Sandmark, Marknadschef Sverige, PostNord Strålfors
B2B-affärer är ofta långa och komplexa processer. Innehåll som utbildar och ger råd är otroligt viktigt för den som ska ta stora köpbeslut - när förtroendet mellan köpare och säljare i hög grad byggs digitalt. Nu jobbar vi tillsammans i Norden med att ta fram inspirerande innehåll för alla marknader som vid behov anpassas för respektive marknad.
– Ida Rivière Le Quement, Marknadschef Norden, Strålfors
CONTENT GENOM HELA KÖPRESAN
Med strategiarbetet som grund producerade Crescando content baserat på utmaningarna i form av ny branschspecifik sida på Strålfors webb, nya undersidor och artiklar, en nedladdningsbar guide som “leadsmagnet”, ett efterföljande nurturingflöde och säljstödsmaterial.
Med det gemensamma strategiarbetet som bas tas allt innehåll fram för samtliga fyra marknader med viss anpassning för respektive lands förutsättningar.
Det framtagna materialet aktiveras nu löpande i både egna och köpta kanaler som e-post, på LinkedIn och riktad display-annonsering i företagets fokuserade ABM-satsning.
Se Strålfors content för energibranschen här >>
Vi måste verkligen förstå köpresan för våra kunder och arbeta för att kunna fånga intresse, stötta köpresan och stänga affärerna. Det handlar om att minska friktionen för kunden, göra det enkelt att hitta information, komma i kontakt med företaget och att bli kund. Här är rätt content otroligt viktigt. Och det är ett arbete vi måste göra tillsammans: marknad, sälj och produkt- och affärsutveckling.
– Christine Sandmark, Marknadschef Sverige, PostNord Strålfors
VILL DU OCKSÅ UTVECKLA DIN MARKNADSFÖRING?
LYSSNA PÅ B2B-PODDEN FÖR MER INSPIRATION
Christine Sandmark har även gästat B2B-podden. I avsnittet delar hon sina erfarenheter och tankar kring marknadsföring och försäljning av mer komplexa produkter och tjänster och hur arbetet påverkas av den alltmer digitala köpresan. Christine ger också sina bästa råd till dig som B2B-marknadsförare som vill bli bättre på att få ihop hela kundresan, från marknadsföring till sälj.