Hoppa till innehåll

Enhetlig kommunikation och värdeskapande relationer

Malin Sjöman

Vi välkomnar vår nya marknadskonsult Anna Lindman!

Crescandos nytillskott, Anna Lindman, har arbetat med allt från events och kampanjer till paketering av företagserbjudanden senast som marknadsprojektledare på DHL.

Anna talar gärna och varmt om att hitta ”den röda tråden” och att arbeta värdeskapande och relationsbyggande i B2B-marknadsföringen. Enligt Anna utgår allting någonstans från företagets identitet och värderingar. När företaget har spikat sin varumärkesplattform gäller det att visualisera den, det vill säga klä den med rätt känsla och uttryck. Här blir plattformen den ”röda tråden” med tanken att den ska genomsyra allt från webbplats, bildval, tonalitet i copy och kontorsinredning till vilka influensers företaget omger sig med, och vilket innehåll man väljer att dela med sina kunder.

– Jag brukar jämföra företag med personer eftersom vi ställs inför likvärdiga situationer eller dilemman. Vilka varumärken sticker ut? Vilka varumärken vill vi ”bära”? Och vilka personer vill vi umgås med? Utan en röd tråd och utan ett intressant innehåll blir ditt företag, eller du, mindre intressant. De företag eller personer som vinner i längden är de som är konsekventa. Att byta åsikter eller ”klädstil” varannan vecka blir inte trovärdigt, förklarar Anna.

Inbound marketing – fördjupa dina kundrelationer, tillför mervärde och sälj mer

När det kommer till att realisera kommunikationen betonar Anna vikten av Inbound Marketing som ”filosofi” och arbetsmetodik:

– Istället för att ”kränga” är Inbound Marketing kundfokuserat. Det handlar om att vilja lösa dina kunders problem och att tillföra värde under hela kundresan. Men ett kundfokuserat arbetssätt ställer höga krav på ett tight internt samarbete. Kundupplevelsen och affären blir inte enbart en fråga för marknad och sälj, utan snarare ett tight samspel mellan marknad, sälj, kundservice, produktchefer och IT. De företag som kan tillföra rätt värde till både befintliga och potentiella kunder, i den del av kundresan där kunderna befinner sig, ökar sina chanser till både fler nya konverteringar och ökad merförsäljning på befintliga kunder. Dessa företag blir på så sätt de långsiktiga vinnarna.

Att skapa rätt marknadsmaterial, artiklar och guider, är inte heller bara en fråga för marknad och sälj, utan en aktivitet där hela verksamheten behöver bidra, menar Anna:

– Vi kan se marknad som hjärtat som pumpar runt maskineriet men samtidigt behöver nytt friskt blod från den resterande verksamheten. Här är det viktigt att marknad och övriga organisationen hittar naturliga forum för att mötas. Det behöver inte alls vara komplicerat! Börja exempelvis med nyhetsbrevet och i samband med detta skapa ett redaktionsråd där nyckelpersoner från hela organisationen får bidra med sina åsikter och insikter.

Anna menar också att det är viktigt att inte glömma bort den affärsmässiga aspekten. I vilken del av maskineriet fångar vi upp våra befintliga kunder för merförsäljningen? Och hur fångar vi upp nya kunder? Marknad och sälj kan inte sitta för sig själva på kammaren och fundera ut detta utan här behöver även produktchefer och kundservice medverka för att hitta de gemensamma processerna.

Annas tips för att komma igång med inbound marketing

    • ”Keep it simple” men tillsammans – Jag tror inte på att göra saker för invecklade. Det handlar om att stanna upp och reflektera vilka är vi, vad står vi för och vilka kunder ska vi fokusera på? Utveckla er content-strategi tillsammans förslagsvis utifrån er affärsplan och utgå alltid ifrån kundperspektivet när ni tar fram ert innehåll. Involvera sälj, produktchefer och kundservice för att få fram rätt och korrekt innehåll.
    • Fokusera på det viktigaste innehållet – Börja inte skriva om allt utan börja med det viktigaste. Ta fram
      engagerade innehåll som besvarar hur och varför ert företag arbetar och gör skillnad för era kunder.
    • Välj ut dina viktigaste kanaler – När innehållet finns på plats, fundera på i vilka kanaler er målgrupp finns och fokusera därefter på att få ut innehållet i dessa kanaler.
    • Börja med den teknik som finns – Börja med den teknik som finns. Finns det program för nyhetsbrev, börja med detta och ta eventuellt in en marketing automation-lösning när ni satt processerna kring innehållsproduktionen.
    • Ta hjälp utifrån om inte kunskapen finns internt – Finns inte kunskapen internt kring inbound och content marketing ta hjälp av ett externt och utbildande bollplank som kan guida er framåt genom att ställa konkreta och relevanta frågor. Det viktig är att hitta en extern partner som ger er de rätta verktygen och processerna för att ni sedan, på egen hand, ska kunna bli effektivare i er marknadsföring. Tanken är att ni efter vägledning och support ska kunna köra vidare på ”inbound-racet” på egen hand.

Vi på Crescando hälsar Anna varmt välkommen till oss. Vill du  veta mer om hur Anna kan hjälpa dig med inbound marketing, kontakta henne på anna@crescando.se – eller kom förbi och ta en kaffe med henne på Munkbron 3.

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela

Läs vidare

Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration