Thought leadership: Har ditt företag förutsättningarna att bli en kunskapsledare?
Malin Sjöman
När företag köper av företag, eller snarare när personer i företag köper av personer i andra företag, B2B, är det många faktorer som spelar in i valet av leverantör. Det kan vara lätt att tro att vi i en professionell roll tänker mer rationellt än när vi köper som konsumenter. I själva verket är vi i hög grad känslostyrda också i våra B2B-köp – men till skillnad från vid konsumentköp handlar det oftast om att minimera risk, både för företaget och personligen. När köpare letar efter leverantörer som kan hjälpa dem hitta lösningar på sina problem och utmaningar kommer förtroende och trygghet därför högt på listan över beslutskriterier, inte minst när det handlar om mer komplexa lösningar som kanske består av både produkter och tjänster.
Ett sätt för oss att skapa trovärdighet och bygga förtroende är att ta en position som Thought Leader, på svenska kunskapsledare (eller ibland tankeledare).
Thought leadership befäster din position som en ledare
Thought leadership handlar om att lyfta fram företagets unika kunnande och position för att generera värdefulla insikter och ge råd kring sånt som är relevant för våra, företagets, kunder. Genom att visa upp företaget och medarbetarna som tillförlitliga experter vinner vi våra tilltänkta kunders förtroende, hjärtan och i slutändan förhoppningsvis affär.
Thought leadership – lyft fram företagets unika kunnande och position för att generera värdefulla insikter och ge råd kring sånt som är relevant för företagets kunder.
I teorin är det idag få B2B-företag som ifrågasätter värdet av att arbeta med thought leadership. Men när det kommer till kritan och väl är dags att exekvera är det inte alldeles ovanligt att vi som företagare tvekar: Vi vet var vi har vår spetskompetens och konkurrensmässiga fördelar i form av insikter och kunnande. Vi erbjuder kvalificerade lösningar till våra kunders problem, där vi kombinerar ledande teknik med professionella tjänster. Men våra potentiella kunder är inga dunungar heller och besitter ofta egen expertis på området. Vi rannsakar oss själva och vår branscherfarenhet till trots ställer vi oss frågan:
Kan vi verkligen leva upp till en thought leadership-roll?
För de flesta företag finns det minst fyra anledningar att svara just ja på frågan:
- Lösningsleverantörer adresserar många olika kunders utmaningar och har möjlighet att jobba med alternativa lösningar och implementationer. Medan varje enskild kund fokuserar på just sin utmaning och har djupa insikter om sina unika förutsättningar ser du som kunskapsledare helheten. Genom att kunna jämföra och dra paralleller mellan olika företag breddar ni kompetensen och har samtidigt chansen att lyfta fram best-practice och dela med er av olika erfarenheter.
. - Thought leadership-positionen speglar det ni som företag jobbar med hela dagarna. De lösningar ert företag erbjuder möter antagligen en av era kunders många olika utmaningar. För vart och ett av kundföretagen är ert expertområde en punkt bland flera på agendan; ni fokuserar all, eller i alla fall en större del av er professionella tid på att utveckla och utvecklas på området. Det bygger unik samlad kunskap.
. - En kunskapsledare följer utvecklingen över tiden. Som företag och kunskapsledare har ni en unik chans att följa ert expertområde och se hur det utvecklas över tiden: ni följer trender, vet hur diskussionen går och ser hur utmaningar förändras och möjligheter utvecklas genom åren. De flesta B2B-kunder å andra sidan, ställs inför en ny upphandling kanske var tredje, var femte eller till och med var tionde år och behöver då på djupet sätta sig in i hur branschen utvecklats.
. - Kunskapsledarskapet representerar det som företagets medarbetare verkligen brinner för. Till syvende och sist är ju idén att definiera företagets thought leadership så det beskriver det som gör er unika, (där alla andra inte kan utge sig för att vara experter inom samma område) som är relevant för er målgrupp och som speglar det ni som organisation brinner för. Inget slår passion och ett äkta engagemang när det handlar om att förmedla kunskaper och insikt!
Letar du efter mer inspiration om thought leadership? Här får du fler tips för ditt B2B-företag:
Du kanske också gillar
Christoffer Williamson, Group Digital Experience Manager på Camfil gästar B2B-podden och diskuterar martech och utmaningen att navigera i den spännande men också komplexa världen av ökad digitalisering och nya systemlösningar.
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.