Hoppa till innehåll

Få snurr på ditt content – gör det enklare för fler att dela!

Susanne Hägvall

Idag lägger många B2B-företag mycket tid och engagemang på att planera och producera relevant och leadsgenererande content. Som regel publiceras innehållet på en blogg/content-portal och olika landningssidor. Förhoppningsvis aktiveras det också externt genom delning i utvalda sociala media. I bästa fall sprids det även via företagets nyhetsbrev. Men sen då…  

För att allt arbete du lägger ner på att planera och skapa content ska betala sig, är det viktigt att du även har en tydlig aktiveringsstrategi. Alla vill vi nå ut med vårt content till så många som möjligt i vår målgrupp, och att det ska ”leva” och bära frukt under så lång tid som möjligt. För att lyckas med att nå potentialen bör du ta mer aktiv hjälp av din omgivning.

Alla vill vi att vårt content ska nå så många som möjligt och att det ska bära frukt under så lång tid som möjligt.

Så når du ut bredare med fler interna budbärare

Content-arbetet är inget enmansjobb och inte något marknadsavdelningen kan göra själv inne på kammaren. Arbetar du löpande med content marketing B2B har du säkert redan ett upparbetat nätverk i din organisation. Då har du också bra koll på var du kan få tillgång på rätt kunskap och inspiration för din content-produktion, både från externt håll och internt.

Men många marknadsförare känner att de saknar intern draghjälp i aktiveringen: ”Våra medarbetare har ingen aning om vad vi skapar för content!”, ”Vi har publicerat massa bra content på vår site, men om ingen delar hur ska vi då få någon att läsa?”, ”Hur ska jag få mina kollegor ute i verksamheten att intressera sig för det här, när de har fullt upp med sitt eget arbete?!” Det är några vanliga kommentarer som du kanske själv känner igen dig i.

När det gäller att engagera medarbetarna i aktiveringsarbete handlar mycket om att göra det så enkelt som möjligt att dela. Och inte minst att skapa en förståelse för varför det gynnar alla i företaget att var och en på detta sätt bidrar i content marketing-arbetet.

  • Förankra strategin i ledningen – att ledningen står bakom inbound och content marketing som den strategi som företaget ska jobba efter är en grundförutsättning
  • Sprid information internt – beskriv hur och varför företaget arbetar med content marketing och vad som förväntas av de som arbetar i din organisation. Involvera och uppmuntra kollegorna att gilla, kommentera och dela varandras poster för att skapa bättre genomslag, positiva spiraler och mersmak.
  • Gör det lätt för alla att hitta ditt content – se till att de är lätt att komma åt och hitta content som kan vara relevant att använda för olika medarbetare i deras dagliga arbete. Struktur och sökbarhet är nyckeln här.
  • Anpassa paketeringen – förbered gärna interna ”paket” med relevant content för sälj och kundservice kopplat till vanliga kundfrågor eller content kopplat till olika köpresor och tjänster eller lösningar.
  • Förbered delningsposter – mejla ut länkar till poster du delat på LinkedIn, färdiga att gilla eller dela vidare. Eller förbered färdiga texter för delning i olika sociala media med länk till content på siten.
  • Dra nytta av mejlsignaturen – skapa enklare banners för att placera i anslutning till medarbetarnas mailsignatur. Ett enkel och effektivt sätt att öka delningen utan att det krävs något större personligt engagemang. Det ökar också chansen att fler i organisationen får upp ögonen för det content som skapas.
  • Utbilda medarbetarna i LinkedIn – Jämfört med andra sociala media är LinkedIn är den kanal som driver mest trafik till B2B-företags webbsidor. Gör en lathund eller utbilda kollegorna i hur de själva kan dra nytta av LinkedIn och social selling genom att dela content som relaterar till deras eget arbete.
  • Följ upp resultatet – visa att gemensam insats leder till gemensam framgång. Låt någon av dina medarbetare dela med sig av sina egna erfarenheter, en positiv kommentar, ett nytt lead, eller kanske en egen ny kunskap eller insikt.
  • Skapa delaktighet – genom att involvera fler i organisationen i själva content-arbetet, som experter, delaktiga i redaktionsråd eller de som vill även som skribenter, kommer du också märka att benägenheten att dela ökar. Dessa personer bli ofta goda ambassadörer som också kan uppmuntra andra i sitt team eller personliga nätverk att gilla och dela vidare.

 Mycket handlar om att göra det så enkelt som möjligt att dela – och inte minst skapa förståelse för varför det finns ett värde både för dig och för ditt företag.

Ta hjälp av ditt och företagets nätverk för att dela ditt content

Det finns flera anledningar – och gemensamma intressen – att även engagera samarbetspartners och kunder på olika sätt i ditt content marketing-arbete. Utgångspunkten är att ni inser värdet i att dela varandras content och att det känns relevant för målgruppen. Med nära partnersamarbeten och goda kundrelationer är det oftast lätt att visa på värdet av att hjälpas åt och öka räckvidden för varandras content.

Några tips på hur du kan dra nytta av samarbetspartners och kunder i din content-aktivering är att:

  • Involvera dina partners och kunder genom att lägga in taggar eller länkar i poster du delar.
  • Gilla och dela poster som dina partners och kunder delar, som är relevanta för din målgrupp.
  • Kom överens om hur ni ska dela information om gemensamma aktiviteter och satsningar för att skapa bästa möjliga synergier och genomslag.
  • Dela och gilla dina kunders framgångar och content. Det hjälper dem att få ökad spridning och ger dig en möjlighet att kunna speglas i deras glans.
  • Arbeta aktivt med kundcase i content marketing-arbetet, gärna i olika former både skrivna och filmade.

Ditt personliga nätverk är också en viktig kanal, som du dessutom många gånger kan få en mer direkt draghjälp av. Men börja alltid med att själv ge, uppmuntra till dialog, tipsa om kontakter, inkludera personerna i ditt nätverket. Då kommer även de som från början kanske inte var så nära kontakt, uppleva att du är värdefull att ha i sin krets. Du kommer att märka att det betalar sig på flera sätt.

EBOK – Så använder du dig av kundcase i din content marketing

Hitta ny publik på nya arenor

Att utnyttja spridningskraften genom egna ägda kanaler, medarbetare samt befintliga kontakter och nätverk bör alltid vara utgångspunkten för din aktiveringsstrategi. Men det finns också saker du kan göra för att nå ”ny” publik mer direkt. Här är det primära syftet att skapa utrymme för ditt content på nya arenor, snarare än att få någon ytterligare spridning till tredje part – det får du i så fall se som en extra bonus.

Så här är avslutningsvis tre  tips på hur du kan få spridning på ditt content utanför ditt vanliga ekosystem:

  1. Leta upp relevanta intressegrupper och communities i sociala media inom ditt företags verksamhetsområde. Lyssna in och lär dig hur dialogerna brukar se ut, vad som diskuteras, vilken typ av inlägg som engagerar mest i form av kommentarer och likes. Välj sedan ut några få grupper att fokusera på, där du kontinuerligt delar relevant och värdeskapande content i syfte att engagera och skapa dialog.
  2. Använd #hashtags i sociala media och koppla gärna till poster och content du delar, till exempel i samband med event eller mässor du och dina medarbetare deltar på. Eller fånga upp och relatera till ”snackisar” inom din bransch som kan stötta din content marketing-strategi.
  3. Länka till och tagga externa källor och varva gärna den egna content-produktionen med content curation för att öka uppmärksamheten för ditt företags kompetens och egna content. Gör du det på ett relevant och bra sätt kan det mycket väl väcka ett intresse hos nya kontakter inom din målgrupp.

Hur gör ni på ditt företag för att få bästa möjliga snurr på det content ni skapar? Fyll gärna på med fler aktiveringstips, eller andra förslag på hur du skapar engagemang för content från ditt företag! Mejla direkt om du vill, eller lägg en kommentar – gillar du inlägget blir jag också förstås jätteglad om du delar det vidare:) 

 

Dela:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Post Comments

Du kanske också gillar

Thought leadership handlar om att lyfta fram ämnen som är relevanta och av värde för din målgrupp. Här ger vi dig tre skäl att satsa på strategin.

Läs vidare

Så här kommer du framåt med fyra vanliga utmaningar inom B2B-marknadsföring!

Läs vidare

Mer inspiration direkt i din inbox?

Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.

Sök efter mer inspiration