ACCOUNT-BASED MARKETING

När det är viktigare att träffa rätt än att nå den breda massan

VAD ÄR ACCOUNT BASED MARKETING?

Account-based marketing (ABM) – eller på svenska kontobaserad marknadsföring – handlar om göra marknadsföringen mer precisionsstyrd. Istället för att kommunicera till en bredare målgrupp skräddarsys all kommunikation och aktiviteter mot utvalda företag, konton, och beslutsfattarna på dessa företag.

ABM fungerar lika bra för att vårda och utveckla relationen med specifikt utvalda leads som att fördjupa dialogen med befintliga kunder – för att öka försäljningen och lönsamheten. Och precis som i inbound marketing-arbetet är relevant och inspirerande content vägen till framgång och ett tight samarbete mellan marknad och sälj en förutsättning för att lyckas.

Account-based marketing (ABM)
first-quote-purple

Only 24% of organizations calibrate on the definition of target segments or accounts that will apply to both the sales and marketing organizations.

– Forrester Marketing Benchmark, Q1 2018

KOM IGÅNG MED ACCOUNT-BASED MARKETING

Vi på Crescando har lång erfarenhet av att hjälpa B2B-företag växla upp sin marknadsföring och vässa kunddialogen. Vi har kunskapen, verktygen och processerna  som hjälper dig att komma igång med ABM i konkreta steg.

1.
STRATEGI & MÅLGRUPP

Samla rätt kompetenser och individer från marknad och sälj för att enas om målsättningen med arbetet. Definiera målgruppen och sätt upp kriterier för vilka företag och organisationer som är målgruppen.

2.
BUDSKAP & CONTENT

Enas om rätt budskap för kommunikationen utifrån utvalda företags konkreta behov och utmaningar. Lägg grunden för relevant content-produktion med en redaktionell plan.

3.
AKTIVERA

Välj verktyg och kanaler för att på bästa sätt nå fram till den utvalda målgruppen med epost, riktad annonsering och sociala medier. Enas om hur marknad och sälj ska samverka för att nå resultat.

4.
ANALYSERA & UTVECKLA

Mät, analysera och finslipa arbetet ABM-arbetet löpande utifrån den respons ni får och vilket och resultat arbetet ger i form av fler kunder och mer affärer.

first-quote-purple

Några av våra större kunder som vi har idag hade vi aldrig fått en möjlighet att prata med genom att sälja kallt. Där har istället relevant, värdeskapande och inspirerande innehåll varit nyckeln in till kunderna.

– Esko Airas, vd på Cellip

KONTAKTA OSS SÅ HJÄLPER VI DIG

Vill du veta hur vi kan hjälpa ditt företag arbeta mer fokuserat med ABM? Hör av dig så berättar vi mer!

MER OM ACCOUNT-BASED MARKETING PÅ INSPIRATIONSPORTALEN