ACCOUNT-BASED MARKETING

När det är viktigare att träffa rätt än att nå den breda massan

VAD ÄR ACCOUNT BASED MARKETING?

Account-based marketing (ABM) – eller på svenska kontobaserad marknadsföring – handlar om göra marknadsföringen mer precisionsstyrd. Istället för att kommunicera till en bredare målgrupp skräddarsys all kommunikation och aktiviteter mot utvalda företag, konton, och beslutsfattarna på dessa företag.

ABM fungerar lika bra för att vårda och utveckla relationen med specifikt utvalda leads som att fördjupa dialogen med befintliga kunder – för att öka försäljningen och lönsamheten. Och precis som i inbound marketing-arbetet är relevant och inspirerande content vägen till framgång och ett tight samarbete mellan marknad och sälj en förutsättning för att lyckas.

Account-based marketing (ABM)
first-quote-purple

Det är lika relevant för mindre och mellanstora företag att ha en digital närvaro som för ett företag med miljardomsättning. Min erfarenhet av digitaliseringsresor är att det är viktigt att vara med tidigt i kundens köpresan. Gärna vara den som startar den!

– Kajsa Arvidsson, CMO Genexis

KOM IGÅNG MED ACCOUNT-BASED MARKETING

Vi på Crescando har lång erfarenhet av att hjälpa B2B-företag växla upp sin marknadsföring och vässa kunddialogen. Vi har kunskapen, verktygen och processerna som hjälper dig att komma igång med ABM i konkreta steg.

1.
STRATEGI & MÅLGRUPP

Samla rätt kompetenser och individer från marknad och sälj för att enas om målsättningen med arbetet. Definiera målgruppen och sätt upp kriterier för vilka företag och organisationer som är målgruppen.

2.
BUDSKAP & CONTENT

Enas om rätt budskap för kommunikationen utifrån utvalda företags konkreta behov och utmaningar. Lägg grunden för relevant content-produktion med en redaktionell plan.

3.
AKTIVERA

Välj verktyg och kanaler för att på bästa sätt nå fram till den utvalda målgruppen med epost, riktad annonsering och sociala medier. Enas om hur marknad och sälj ska samverka för att nå resultat.

4.
ANALYSERA & UTVECKLA

Mät, analysera och finslipa arbetet ABM-arbetet löpande utifrån den respons ni får och vilket och resultat arbetet ger i form av fler kunder och mer affärer.

first-quote-purple

Sales Development har verkligen fått ett nytt arbetssätt. Det är lättare för dem att ta kontakt med bolagen för att vi redan har marknadsfört till dem och de känner till Sinch när säljarna hör av sig. Det är väldigt roligt att vara med på den resan.

– Anna Jäger, VP Marketing EMEA and Global Marketing på Sinch

ACCOUNT-BASED MARKETING I KORTHET

Lär dig mer innan du bestämmer om strategin är något för dig.

VAD ÄR ABM?

Account-based marketing riktar marknads- och säljarbetet mot de företag och personer där ni gemensamt ser att ni har mest potential att tjäna pengar.

FÖR VEM?

Strategin fungerar bäst för B2B-företag som får en stor del av intäkterna från ett fåtal kunder och har långa eller komplicerade säljprocesser mot stora köpkommittéer.

VARFÖR?

Hela 97 procent av marknadsförare uppnår en högre ROI genom att arbeta med ABM än genom någon annan strategi, enligt en undersökning av Alterra Group.

RESULTAT

Syftet är att öka intäkter och vinst genom att öka omsättningen på befintliga konton, öka antalet nya konton och få marknads- och säljavdelningen att samarbeta.

first-quote-purple

Några av våra större kunder som vi har idag hade vi aldrig fått en möjlighet att prata med genom att sälja kallt. Där har istället relevant, värdeskapande och inspirerande innehåll varit nyckeln in till kunderna.

– Esko Airas, vd på Cellip

KONTAKTA OSS SÅ HJÄLPER VI DIG

Vill du veta hur vi kan hjälpa ditt företag arbeta mer fokuserat med ABM? Hör av dig så berättar vi mer!

MER OM ACCOUNT-BASED MARKETING PÅ INSPIRATIONSPORTALEN

Artiklar om B2B-marknadsföring

De 10 mest lästa inspirationsartiklarna 2023

I vår inspirationsportal delar vi tips, idéer och inspiration kring B2B-marknadsföring. De här artiklarna har läst flest gånger under 2023.

Läs vidare

B2B-podden: Marknad och sälj i B2B-köpresan

#19 – Marknad och sälj i den förändrade köpresan

Hur påverkar den förändrade köpresan B2B-marknadsföringen? Crescandos VD Malin pratar med Christine Sandmark om hur marknad och sälj samarbetar på bästa sätt i den alltmer digitala köpresan.

Läs vidare