De 10 mest lästa inspirationsartiklarna 2023
Jens Östrud
Varje år får vi flera tusen besök på vår Inspirationsportal där vi delar vi tips, idéer och inspiration kring B2B-marknadsföring. Artiklarna handlar oftast om content marketing, samarbetet mellan marknad och sälj, inbound marketing, digital leadsgenerering, varumärkesarbete och fördjupade kundrelationer. De här artiklarna har läst flest gånger under 2023.
När vi tittar på de 10 mest lästa artiklarna under 2023 ser vi en tydlig trend. Det viktiga samarbetet mellan marknad och sälj är ett populärt ämne som lockar många läsare. Och det förstår vi. I den alltmer hybrida köpresan blir det viktigare och viktigare att de olika rollerna samarbetar för att nå målen tillsammans.
Kostnadsfri webbinarieserie
Det stora intresset gör att vi har en kostnadsfri webbinarieserie på temat ”Sälj och marknad tillsammans” där vi ger konkreta tips inom olika ämnen i det affärskritiska samarbetet. Läs mer om webbinarieserien här >>
Och nu till topp 10-listan!
Här är listan över 2023 års mest lästa artiklar
1. Marknadsföring och försäljning tillsammans i hela säljprocessen
Eftersom kundresan blir mer och mer digital och professionella köpare gör alltmer av sin informationsinsamling på egen hand behöver marknad och sälj jobba tätt tillsammans. I artikeln får du konkreta förslag på hur marknadsföringen kan stötta säljarbetet genom hela säljprocessen och köpresan.
- Läs artikeln här >>
- Se webbinarieserien ”Sälj och marknad tillsammans” >>
- Ladda ner eboken ”Fler leads och mer affärer när marknad och sälj samarbetar” >>
2. Fyra råd för en personlig text som når fram
Språket kan många gånger vara skiljelinjen mellan vad som uppfattas som bra eller dåligt content. Med ett bristande språkbruk riskerar du att tappa i trovärdighet, men det handlar inte bara om att skriva grammatiskt korrekt. Läs Malins fyra konkreta råd för en personlig och mer lättillgänglig text.
3. 4 råd för att lyckas med din B2B-marknadsföring
När fokuset flyttar från roll-ups, tryckta produktkataloger och färgglada powerpoints till inbound och content marketing har det blivit lika viktigt för B2B-företag att ha en stark digital närvaro som att ha en kompetent säljkår. I artikeln förklarar vi vilka fyra saker som behövs för att lyckas.
4. 6 tips på hur du får dina kunder att bli kundreferenser
Att låta kunderna föra din talan är både effektivt och kraftfullt så det finns många skäl att jobba med kundcase. Däremot kan det vara svårt att få ett ja från kunden. Här delar vi med oss av några tips som förhoppningsvis får dina kunder att ställa upp som kundreferenser.
5. Nå längre med närmare samarbete mellan marknad och sälj
Content marketing, lead nurturing och marketing automation utgör tre hörnstenar i B2B-marknadsföringen. Men en förutsättning för att processen ska fungera optimalt är att kommunikationen mellan marknad och sälj fungerar. Här berättar vi om fyra utmaningar i samarbetet och hur vägen till gemensam framgång brukar se ut.
6. 7 steg: Så kommer marknad och sälj närmare varandra med inbound marketing
I den digitala marknadsföringens era måste marknad och sälj samarbeta tätt, men många B2B-företag har en bit kvar tills ambitionen blir verklighet. Inbound marketing handlar om att marknad tar ett större ansvar för den tidigare delen av köpresan, och som tur är erbjuder företagets fokus på strategin många goda skäl och möjligheter för marknad och sälj att komma närmare varandra.
7. Värdeerbjudandet: Ett löfte om värde till dina kunder
Ett värdeerbjudande förklarar hur du och ditt företag skapar värde för era kunder. Det beskriver alltså inte i första hand era produkter och tjänster utan att visar hur ni med hjälp av dem tar er an kundens utmaningar och hjälper dem att lösa sina problem. I den här artikeln förklarar vi hur du kan tydliggöra ditt företags värdeerbjudande.
8. Account based marketing fokuserar din B2B-marknadsföring
Med marknadsstrategin account based marketing samarbetar marknad och sälj tätt från start för att fokusera marknadsföringen direkt mot rätt företag och rätt personer. Hela 97 procent av marknadsförare uppnår en högre ROI med ABM än genom någon annan strategi. Här berättar vi mer om strategin, viktiga syften med den och för vilka sorters företag den kan skapa värde.
9. #14 – ABM som marknadsföringsstrategi
I B2B-podden pratar vår VD Malin Sjöman med smarta B2B-marknadsförare om strategier, content och affärer. I det här avsnittet berättar Anna Jäger, VP Marketing EMEA and Global Marketing på Sinch, om account based marketing och om hur Sinch tagit sin marknadsföring och försäljning till nya höjder genom ett tightare samarbete mellan marknad och sälj. Hon ger också sina bästa tips för att lyckas med en ABM-satsning på internationell nivå – och vilka fällor du inte ska gå i längs vägen.
10. Personas hjälper dig att lyckas med din marknadsföring
En av framgångsfaktorerna för att lyckas med content marketing är att arbeta med personas och på så sätt skräddarsy innehållet för olika beslutsfattare. Idén är att vi skapar detaljerade beskrivningar av en eller flera typpersoner, personas, som köper eller påverkar köpen av våra produkter eller tjänster. I den här artikeln förklarar vi hur du kan ta fram personas för att kunna anpassa ditt content till dem.
Lyssna i spelaren här eller där poddar finns. Kom ihåg att prenumerera på B2B-podden!
Du kanske också gillar
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
Lyssna på B2B-podden om OKR, målstyrningsarbetet, taktisk planering och framdrift i det löpande arbetet.
Mer inspiration direkt i din inbox?
Fyll i din epostadress så håller vi dig uppdaterad.