MARKNADSSTRATEGI FÖRANKRAD I AFFÄRSMÅLEN
Affärsdrivande marknadsföring handlar om att alla marknadsaktiviteter på ett tydligt och konkret sätt bidrar till företagets övergripande affärsmål. När B2B-kundens köpresa blir alltmer digital och en större del av informationsinhämtningen sker på nätet blir den digitala dialogen allt viktigare. En tydlig, dokumenterad strategi lägger grunden för smart inbound och content marketing, B2B-marknadsföring som får ditt företag att växa och göra mer affärer.
INBOUND MARKETING
Med inbound marketing attraherar du nya kunder med relevant innehåll som inspirerar och adderar värde under hela köpresan. Framgångsreceptet är en tydlig strategi, bra content och rätt verktyg för aktivering och digital leadsgenerering.
CONTENT-STRATEGI
En tydlig content-strategi säkerställer att du tar fram content som intresserar, inspirerar och engagerar din målgrupp – så att du kan bygga relationer som leder till mer affärer. Lär känna dina personas, sätt dina budskap och bestäm hur du bäst paketerar din berättelse.
THOUGHT LEADERSHIP
En position som kunskapsledare, Thought Leader, väcker intresse, bygger förtroende och utvecklar affären. Vi hjälper dig att lyfta fram det som gör ditt företag unikt och som hjälper dina kunder på resan från utmaning till lösning och nya affärsmöjligheter.
VÄRDEERBJUDANDE
Har du en tydlig bild av hur ditt företags produkter och tjänster skapar värde och hjälper era kunder lyckas i sin vardag? Ett välpaketerat värdeerbjudande är nyckeln till att flytta fokus från produkt och tjänst till en värdebaserad kunddialog.
MARKETING-SALES ALIGNMENT
För att lyckas i det digitala landskapet måste marknad och sälj dra åt samma håll. Marketing-Sales alignment handlar om att hitta en gemensam målbild, bild hur respektive roll ska bidra och en konkret plan för hur samarbetet ska se ut.
ACCOUNT BASED MARKETING
Fokusera din marknadsföring dit den gör mest nytta. Account Based Marketing ökar relevansen och träffsäkerheten i din kommunikation genom att vända sig till utvalda konton, befintliga eller potentiella kunder, istället för den breda marknaden.
MER OM MARKNADSSTRATEGI B2B
#36 – Kunden i fokus – på riktigt!
Lyssna på B2B-podden som gästas av Pernilla Brouzell, konsult inom Customer Experience Management, förändringsledning och marknadsföring, om värdet av och vägen till att få till ett kundfokuserat tänk i hela organisationen.
#34 – Jobba smartare med content marketing
Crescandos Anette Jarmert och Malin pratar om kundinsikt, budskapsplattform, redaktionell plan och aktivering. Lyssna på B2B-podden i din poddspelare eller på vår sajt!
#33 – Struktur på marknadsföringsarbetet med målstyrning
Lyssna på B2B-podden om OKR, målstyrningsarbetet, taktisk planering och framdrift i det löpande arbetet.